Permisul de conducere va fi suspendat la cumularea a 45 de puncte, față de 15 în prezent, conform unui proiect de lege aflat pe ordinea de zi a Camerei Deputaților. Măsura doar pare că încurajează indisciplina la volanînsă,de fapte o protecție pentru șoferi, odată cu majorarea amenzilor. Dacă am fi rămas la pragul vechi, ne-am fi putut pierde extrem de rapid permisele de conducere și pentru abateri considerate minore. Oricum, de făcut trebuie să facem ceva, asta e clar - în 2017, România ocupă locul întâi în UE la decese în urma accidentelor rutiere, cu 98 de morți la fiecare milion de locuitori.
E DE BINE? Comisia juridică din Camera Deputaţilor a dat, marţi, raport favorabil unui proiect de lege care prevede suspendarea permisului de conducere sau a dovezii înlocuitoare la cumularea a 45 de puncte de penalizare. În prezent, suspendarea este posibilă la cumularea a 15 puncte. Preşedintele Comisiei, Nicuşor Halici, a declarat că logica din spatele măsurii e că „orice om greşeşte, important fiind dacă o face cu intenţie sau nu“ - „Săptămâna trecută am mai adoptat o propunere legislativă cu privire la modificarea cuantumurilor şi la alte tipuri de contravenţii (Codul Rutier). De ce? Mărindu-se cuantumul amenzilor şi, practic, al punctelor de penalizare aferente sancțiunii, se ajungea în situaţia în care, pentru fapte care nu sunt un pericol foarte mare, dar care sunt taxate cu nişte sume mari, să îți pierzi permisul. De aceea am ridicat pragul de suspendare până la 45 puncte. Ba mai avem o urgenţă, ba infrastructura nu ne permite, ba suntem în tot felul de timpi în care trebuie să ne încadrăm ca şi şoferi“. Proiectul în cauză a fost adoptată de Senat. Şi Comisia Transporturilor a dat raport preliminar favorabil. El urmează să fie dezbătut şi votat de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional.
LOCUL ÎNTÂI, DIN PĂCATE De notat că, pentru abateri grave, permisul de conducere este suspendat imediat. Măsura, deși pare că încurajează indisciplina la volan, nu e decât o ajustare, făcută odată cu majorarea amenzilor. Ar fi și stupid să susții haosul rutier în România, țară care se află pe primul loc în UE în ceea ce priveşte decesele din accidente rutiere. În România au murit anul trecut 1.951 de oameni în accidente rutiere, anul 2008 fiind cel mai negru din ultimii 17, cu 3.000 de morţi. În Uniunea Europeană, în 2017, au murit pe şosele 25.500 de oameni, în timp ce în 2001 erau 54.000 de victime. În cadrul UE, Suedia (25 de decese la un milion de locuitori), Regatul Unit (27), Ţările de Jos (31) şi Danemarca (32) au raportat cele mai scăzute cifre în 2017. Estonia şi Slovenia au raportat cea mai mare scădere a numărului de accidente mortale faţă de 2016, de -32% şi, respectiv, -20%. La polul opus, România stă cel mai rău cu 98 de morţi/milion de locuitori, în timp ce Bulgaria are 96, Croaţia are 80 şi alte patru ţări au o medie de peste 60 (Polonia, Grecia, Lituania şi Letonia).