Catalogul şi afişul secţiunii Quinzaine des Realisateurs, inspirate de filmele româneşti

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
O noutate la Cannes

Catalogul şi afişul secţiunii Quinzaine des Realisateurs, inspirate de filmele româneşti

Cultură 27 Aprilie 2009 / 00:00 388 accesări

Ceea ce a devenit un fapt unanim recunoscut – „Niciun Cannes fără filme româneşti” sau chiar „Niciun Cannes fără premii pentru cineaştii din România” – pare a se adeveri. În rîndurile de faţă nu ţin să confirm numaidecît aceasta, anunţul listelor la secţiunile principale făcînd deja înconjurul lumii. Ceea ce doresc să menţionez reprezintă o premieră absolută. Deşi nu am intrat în acest an la Quinzaine, unde cineaştii noştri au făcut mereu o impresie excelentă, la ediţia 2009 sîntem prezenţi prin imagini de album.

Reamintim că, în decembrie 2008, cu ocazia Festivalului Filmului Francez de la Bucureşti, la încheierea preşedinţiei franceze a Uniunii Europene, se organiza, în capitala ţării noastre, o retrospectivă a secţiunii „Quinzaine des Realisateurs”, cu prezentarea unor titluri semnificative şi cu participarea unor cineaşti iluştri, precum Lucian Pintilie. Cu aceeaşi ocazie, Cătălin Mitulescu primea Ordinul de Cavaler al Literelor Franceze, la o festivitate care s-a desfăşurat la Cinema Pro. Delegaţia franceză îl avea în frunte pe domul Olivier Pere, delegatul secţiunii, ştiut fiind acum că acesta urmează să preia conducerea festivalului de la Locarno. Cu aceeaşi ocazie, Xavier Lambrus a realizat o serie de fotografii. Una dintre ele a devenit, iată, afişul ediţiei Quinzaine 2009. În catalogul secţiunii sînt cuprinse şi alte imagini inspirate de producţiile româneşti.

Nu este deloc întîmplătoare această onoare, atenţia oamenilor de cinema din Franţa orientîndu-se cu precădere către cinematografia românească. Este destul să ne reamintim cum pe marile spaţii expoziţionale am întîlnit, în anii trecuţi, cadre din „Moartea domnului Lăzărescu”, iar altădată, din filmele lui Radu Mihăileanu, apoi ale lui Corneliu Porumboiu.

Cu modestia de rigoare, putem aprecia că marele festival îşi asumă formula de a asocia imaginea sa cu aceea a valorii filmelor promovate, printre care şi cele lansate de cinematografia românească prin reprezentanţii ei cei mai tineri şi cei mai în vogă.

Taguri articol


12