Catastrofa aeriană de la Tuzla, un posibil cumul de erori

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Catastrofa aeriană de la Tuzla, un posibil cumul de erori

Eveniment 14 Iulie 2010 / 00:00 1664 accesări

• COMBINAŢIE FATALĂ • Dezastrul aerian de la Tuzla a fost posibil ca urmare a unei înşiruiri de erori minore pe care piloţii şi echipa care a pregătit zborul nu le-au luat în seamă. Specialişti în aeronautică, foşti piloţi şi martori ai tragediei care a luat viaţa a 12 militari spun că, cel mai probabil, catastrofa aerienă a fost cauzată de o combinaţie de factori care au influenţat negativ capacitatea de zbor a AN-2-ului. Coform acestora, prima greşeală a ieşit în evidenţă la scurt timp de la prăbuşirea avionului. În primul comunicat remis de oficialii Ministerului Apărării (MAp), printre numele victimelor nu apare cel al comandorului Nicolae Jianu, comandantul Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene “Aurel Vlaicu” de la Boboc. Pentru că nu poate fi vorba de o greşeală, având în vedere că lista victimelor a fost întocmită în baza fişei de zbor, rămâne doar ipoteza că Jianu nu trebuia să se afle la bordul aeronavei. Mai mult, cu toate că era ultimul zbor, înainte de decolare, toate rezervoarele avionului au fost umplute cu combustibil. „Era ultimul zbor, iar echipajul, pentru că vroia să plece imediat după salt acasă, şi-a luat bagajele în avion. Acest lucru combinat cu pesoana în plus la bord a dus la supraîncărcarea aparatului. Cu toate acestea, supraîncărcarea nu era o problemă dacă pilotul era atent, manevrele în acest caz fiind mai complexe. Din această cauză pilotul nu a ridicat avionul în două puncte înainte de decolare, pentru că ii era frică să nu intre cu elicea în pământ. Să nu uităm că la bord era şi comandantul de la Buzău, lucru care a adăugat o tensiune în plus asupra celor doi piloţi. Avionul a decolat, însă, de pe trei puncte. S-a ridicat brusc, iar la 30 de metri a pierdut portanţa din cauza vitzezei mici. Din această cauză s-a lăsat pe dreapta. Pilotul a reuşit să îl redreseze, însă, pentru că nu mai avea portanţă, a căzut placat. Dacă erau la 100 de metri, cred că reuşeau să redreseze aparatul“, a declarat un specialist în aeronautică.

• CATASTROFA DE LA TUZLA • Luni, 5 iulie, ora 17.40. Un avion AN-2 al Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene din Boboc se prăbuşeşte, în timpul decolării, la doar câteva sute de metri de capătul pistei. Din resturile AN-2-ului sunt salvaţi doar trei militari. Din cei 11 oameni rămaşi captivi în interiorul avionului nu a mai putut fi salvat niciunul. Printre ei se aflau cinci constănţeni. Locotenentul Liviu Antim, unul dintre cei trei supravieţuitori, a murit, la câteva ore de la accident, la Bucureşti, în urgenţa Spitalului Universitar de Urgenţă Militar Central. El fusese diagnosticat cu arsuri pe 90% din suprafaţa corpului. Ceilalţi doi supravieţuitori, maistrul clasa IV Marius Nazare (constănţean) şi căpitanul Daniel Bâlsanu, sunt în afara oricărui pericol. Necropsia efectuată de medicii legişti celor 11 cadavre a arătat că, dacă avionul nu lua foc, bilanţul victimelor era altul. „Acum, coroborând datele obţinute în urma necropsiei, pot spune că am găsit leziuni traumatice care ne-au arătat că unii dintre militari au murit la impact, însă am găsit şi persoane care aveau semne de violenţă mici, ceea ce înseamnă ca au supravieţuit impactului şi au murit fie din cauza intoxicaţiei cu monoxid de carbon, fie din cauza flăcărilor“, a declarat dr. Mihai Onciu, din cadrul Serviciului de Medicină Legală Constanţa. Ancheta în acest caz este condusă de adjunctul Secţiei Parchetelor Militare, col. Nicolae Lupulescu. Totodată, pentru a asigura toate măsurile procedurale necesare cercetării din punct de vedere criminalistic, la anchetă lucrează şi Marius Iacob, procuror şef al Secţiei de Urmărire Penală şi Criminalistică a Parchetului General, dar şi criminalişti conduşi de cms şef Gabriel Ţâru, directorul Institutului de Criminalistică al Poliţiei Române.



12