Catastrofa aviatică din Alpii francezi, provocată de... copilotul aflat în concediu medical

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Catastrofa aviatică din Alpii francezi, provocată de... copilotul aflat în concediu medical

Externe 28 Martie 2015 / 00:00 1000 accesări

Avionul prăbușit în Alpii francezi rămâne subiect central, în timp ce ancheta avansează, scoțând în evidență noi amănunte despre tragedia care a îndoliat Europa. Copilotul avionului Airbus A320 al companiei Germanwings, suspectat că a provocat intenționat prăbușirea aparatului de zbor, a ascuns faptul că era bolnav și că trebuia să fie în concediu medical inclusiv în ziua accidentului, a anunțat, vineri, Parchetul din Düsseldorf, vestul Germaniei. Anchetatorii au găsit la domiciliile sale adeverințe de concediu medical detaliate și care vizau, de asemenea, și ziua faptelor, a explicat Parchetul, fără a preciza natura bolii. ”Au fost confiscate documente medicale ce indică o boală și un tratament recomandat de medici”, au mai spus procurorii din Düsseldorf, orașul unde locuia copilotul și unde trebuia să ajungă avionul care a decolat de la Barcelona. ”Faptul că există note medicale ce spun că nu era în capacitate de a lucra, printre alte lucruri, și care au fost găsite răvășite, fiind recente și vizând inclusiv ziua faptelor, susține ipoteza bazată pe examinarea preliminară conform căreia pilotul în cauză le-a ascuns angajatorilor și colegilor informația că era bolnav”, a mai indicat Parchetul. Potrivit procurorilor, documentele au fost găsite în urma perchezițiilor la locuințele copilotului Andreas Lubitz din apartamentul său din Düsseldorf și de la casa din Montabaur unde locuia cu părinții. 

Andreas Lubitz traversase o criză în relaţia cu prietena sa, cu câteva săptămâni înainte de accident, şi probabil se străduia să facă faţă despărţirii de aceasta, relatează cotidianul german ”Bild”. În plus, Andreas Lubitz a suferit de epuizare profesională şi depresie în anul 2009, a declarat mama unei foste colege de liceu a copilotului, citată de ”Frankfurter Allgemeine Zeitung”. Femeia, care a preferat să păstreze anonimatul, a explicat că acesta îi mărturisise fiicei ei că suferea de depresie şi epuizare, motiv pentru care întrerupsese cursurile pentru obţinerea licenţei de pilot comercial în 2009, reluându-le în 2012. Fiica femeii l-a văzut ultima dată pe Andreas Lubitz în decembrie 2014, dar atunci părea normal şi spunea că se simte foarte bine ca pilot, a subliniat femeia.

Preşedintele companiei Lufthansa, Carsten Spohr, a declarat că Andreas Lubitz era apt de zbor, precizând că începuse pregătirile pentru obţinerea licenţei de pilot comercial în 2008, dar le întrerupsese o perioadă, timp în care a fost însoţitor de bord. Noile informaţii apar la câteva ore după ce poliţia a descins la apartamentul lui Lubitz pe care acesta l-ar fi împărţit cu prietena lui. Lufthansa, care deţine compania regională Germanwings, nu ştie ce l-ar fi putut determina pe Andreas Lubitz să recurgă la această acţiune teribilă, a declarat directorul executiv al companiei, Carsten Spohr.

PROCEDURI MODIFICATE Companiile aeriene din întreaga lume au început să modifice procedurile de zbor, impunând regula prezenţei permanente a două persoane în cabina piloţilor, după tragedia de la Germanwings. Numeroase companii aeriene din Canada, Norvegia, Germania şi Marea Britanie au decis modificarea procedurilor de acces în carlingă. Companiile Air Canada, Westjet Air Transat, Air Shuttle, Lufthansa, Air Berlin, Easyjet, Monarch Airlines, Virgin şi Thomas Cook au confirmat modificarea procedurilor. Noua regulă este conformă cu legislaţia din SUA, unde un însoţitor de bord este obligat să intre în carlingă cât timp unul dintre cei doi piloţi al unui zbor comercial a ieşit. În UE, procedurile permiteau ieşirea unui pilot pentru scurt timp din carlingă, fără a intra un alt membru al echipajului.

UIMITOR Piloţii de avioane sunt rareori verificaţi temeinic şi eficient în privinţa problemelor mentale, în pofida normelor americane şi internaţionale care solicită acest lucru. Prăbuşirea zborului 9525 al Germanwings în Alpii francezi, care a provocat moartea tuturor celor 150 de persoane aflate la bord, a ridicat semne de întrebare asupra stării mentale a copilotului. În SUA, Administraţia Federală pentru Aviaţie cere ca piloţii să fie supuşi unor examinări din partea unui medic militar, anual sau la fiecare şase luni, în funcţie de vârsta pilotului. Organizaţia Internaţională pentru Aviaţie Civilă, o agenţie a ONU care stabileşte standardele globale în aviaţie, cere ca piloţii să fie examinaţi medical periodic, ceea ce inculde o evaluare mentală. Din punct de vedere tehnic, medicii ar trebui să verifice dacă aceştia au probleme mentale, dar piloţii au declarat că de obicei nu se întâmplă acest lucru.

”Nu există o evaluare reală a sănătăţii mintale”, a declarat John Gadzinski, căpitan la o companie americană mare şi fost pilot în Marină. În 29 de ani de examinări medicale, el nu a fost întrebat niciodată despre starea sa psihică, susţine el. Bob Kudwa, fost pilot al American Airlines, a declarat: ”Îţi verifică ochii, urechile, inima - toate organele care încep să meargă prost atunci când îmbătrâneşti. Dar nu fac nimic pentru cap”. De asemenea, nu există confidenţialitate. ”Dacă ai o problemă mentală, cu siguranţă nu îi spui medicului care se ocupă de tine, pentru că ajunge direct la FAA”, a declarat Gadzinski. Piloţii trebuie, de asemenea, să dezvăluie starea psihologică şi tratamentele pe care le urmează în fişele pe care le completează pentru FAA. Dacă nu fac acest lucru, pot fi amendaţi cu până la 250.000 de dolari. Fişele includ întrebări care le cer piloţilor să spună dacă sunt deprimaţi sau au încercat să se sinucidă, a declarat Gadzinski.

Europa are standarde comune în ceea ce priveşte examinarea medicală a piloţilor. Aceste evaluări sunt făcute de medici specializaţi în medicina aviaţiei. Ei ştiu la ce să se uite, fizic şi mental, a declarat Richard Taylor, un purtător de cuvânt al Autorităţii pentru Aviaţie Civilă din Marea Britanie. Companiile aeriene le cer de obicei piloţilor să îşi examineze sănătatea mentală atunci când îşi depun candidaturile pentru un loc de muncă, dar, după ce sunt angajaţi, aceştia sunt urmăriţi cel mult fugitiv. ”Dacă ai 12.000 sau 15.000 de piloţi, cum are American Airlines, periodic ai câte un nebun, indiferent cât de tare te străduieşti”, a declarat Kudwa. Când se întâmplă acest lucru, alţi piloţi care zboară cu pilotul instabil, mai devreme sau mai târziu, îi vor spune şefului şi un evaluator va zbura cu el pentru a vedea dacă este o problemă, a declarat el. Evaluatorul este un pilot de avion care monitorizează abilităţile altor piloţi, zburând cu ei şi urmărindu-i cum acţionează. Cu toate acestea, verificările generate de îngrijorările referitoare la problemele mentale sunt rare, a declarat Kudwa.

Taguri articol


12