O familie obișnuită, cu un copil, o mașină și-un apartament cu două camere, plătește, în 60 de ani de viață, taxe cumulate de circa trei milioane lei către statul român. Cu acești bani s-ar putea reabilita trei secții de pediatrie din spitalele de stat, s-ar putea asigura patru nopți de spitalizare pentru 1.525 persoane, s-ar putea moderniza patru kilometri de drum județean sau s-ar putea dota 46 de școli cu calculatoare și licențe software. În contextul unor presiuni uriașe asupra bugetului de stat și deficitului comercial, eficiența cheltuielilor publice ar trebui să primeze - nu contează cât cheltuiește statul, ci cum, se arată într-o analiză a KPMG.
O SCURTĂ POVESTE Câți bani plătești la stat pe parcursul vieții și ce se întâmplă cu acești bani? Consultanții de la KPMG încearcă să răspundă la această întrebare folosindu-se de Andrei și Andreea, o familie obișnuită din clasa medie, care locuiește într-un oraș nici mic, nici mare. Ambii se angajează la 20 ani și au un venit net cumulat de 5,250 lei pe lună. În timp, ei își vor face un credit Prima Casă, pe 30 de ani, și vor avea și un copil. O viață obișnuită, liniștită - două concedii pe an în afara orașului, unul la munte, unul la mare, o ieșire lunară la restaurant și o piesă de teatru sau un film. Andrei fumează moderat (jumătate de pachet pe zi), consumul de alcool este mediu, iar în rest, banii se duc pe mâncare și utilități. La pensie, ei vor avea 1,172 lei pe lună. Până la împlinirea vârstei de 80 de ani, eu vor fi plătit la stat taxe și impozite în valoare totală de trei milioane lei, spun cei de la KPMG - „Cea mai mare parte din această sumă o reprezintă taxele reținute din salariul brut, respectiv 2.5 milioane lei. Din acest total, aproximativ 600.000 lei reprezintă CASS, numai această sumă fiind suficientă pentru a finanța patru nopți de spitalizare pentru 307 de persoane într-un spital privat sau achiziția a trei ambulanțe. TVA plătită pe parcursul întregii vieți este de aproximativ 400.000 RON, sumă suficientă pentru achiziția unei autospeciale de pompieri sau dotarea a șase școli cu calculatoare și licențe software. Deloc de neglijat este suma aferentă accizelor pentru consumul de alcool, tutun și combustibil, respectiv aproximativ 67.000 lei. Folosirea mașinii are un cost fiscal total de aproximativ 64.000 RON, sumă calculată luând în calcul un consum mediu anual de 480 litri benzină și 8.000 km parcurși. Din această sumă, accizele pentru combustibil reprezintă aproximativ 27.000 lei. TVA aferentă achiziției mașinii în leasing și pentru consumul de combustibil reprezintă aproximativ 28.000 RON, la care se adaugă rovinieta și impozitul pe mijloacele de transport“.
ESTE PUȚIN? ESTE MULT? René Schöb, Partner, Head of Tax & Legal la KPMG România, explică: „Având în vedere presiunea în creștere asupra bugetului de stat și deficitului comercial, eficiența cheltuielilor publice ar trebui să fie o prioritate. O evoluție pozitivă în această privință nu ar oferi doar un echilibru fiscal, ci ar promova stabilitatea structurală și ar îmbunătăți perspectivele pe termen lung ale proiectelor în domenii esențiale, precum educația, sănătatea sau infrastructura. Deși consensul în politica fiscală a fost o provocare în ultimii ani, sperăm că o schimbare a abordării ar prioritiza alocările bugetare, optimizând cheltuielile pentru a oferi cetățenilor acces la servicii extinse și de calitate. Rapoartele Organizației Națiunilor Unite și ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică relevă o conexiune directă între administrarea optimă a taxelor colectate și fericirea și bunăstarea cetățenilor, așadar factorul transformațional nu este cât se colectează, ci mai degrabă cum folosești bugetul în interesul celor pe care îi reprezinți“.
CE S-AR PUTEA FACE Din taxele plătite de-a lungul vieții de către Andrei și Andreea, statul ar fi putut investi suma totală în una din următoarele categorii: reabilitarea a trei secții de pediatrie în spitale de stat; patru nopți de spitalizare într-un spital privat pentru 1.525 oameni; construirea unui compartiment de urgențe într-un spital de stat; modernizarea a patru km de drum județean; furnizarea a 13 ambulanțe pentru autostradă; cumpărarea a cinci autobuze urbane noi; achiziția de șase autospeciale pompieri; modernizarea a cinci școli din comune; dotarea a 46 de școli cu calculatoare (inclusiv licențe software); reabilitarea a două baze sportive (săli de sport și terenuri de sport); proiectarea și execuția a două săli de sport într-o școală de stat; salariul a patru profesori din învățământul pre-universitar pentru zece ani.