Credincioşii catolici din România au celebrat, sîmbătă noapte, cea mai importantă sărbătoare a creştinătăţii. Pentru a lua Lumina Sfîntă, oamenii s-au înghesuit la slujba de Înviere în toate bisericile catolice din toată ţara. Spre deosebire de catolicii din Bucovina, care au ales să spună “Hristos a Înviat!” la Mănăstirea Cacica din Suceava, credincioşii din Braşov au participat la o procesiune pe străzile oraşului. În pastorala adresată credincioşilor, Arhiepiscopul şi Mitropolitul Bucureştilor, IPS Ioan Robu, a rememorat momentul Învierii, aşa cum este ilustrat în Evaghelii, şi a accentuat că lumina Învierii este cea mai mare sărbătoare a credinţei. Marea sărbătoare a fost celebrată şi de cei aproape 1.000 de credincioşi romano-catolici constănţeni care au mers la Bazilica “Sfîntul Anton” la slujba de Înviere. După ce au ascultat momentul liturgic pentru care s-au pregătit sufleteşte tot anul, oamenii au pornit, conduşi de Monseniorul Ştefan Ghenţa, în procesiune, pe străzile din apropierea bisericii. Dacă romano-catolicii au deja pe masa de Paşte ouă roşii, cozonaci şi toate celelate produse tradiţionale, ortodocşii intră acum în Săptămîna Patimilor. Tocmai de aceea, ieri, în Duminica Floriilor, sărbătoare care deschide ciclul sărbătorilor pascale, sute de constănţeni au participat la Sfînta Liturghie de la Catedrala “Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel” din Constanţa. Momentul a marcat, astfel, intrarea triumfală a lui Iisus în Ierusalim. Cu această ocazie, Arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie, a oficiat o slujba de Te Deum pentru a mulţumi lui Dumnezeu la împlinirea a opt ani de la instalarea sa la conducerea Eparhiei Dobrogei, dar a anunţat şi programul pentru Săptămîna Sfîntă. Pînă pe 17 aprilie, în fiecare seară, începînd cu ora 18.00, IPS Teodosie va oficia Slujba Deniilor la Catedrala Arhiepiscopală. Dintre acestea, două sînt mai importante, Denia celor 12 Evanghelii, pe 16 aprilie, şi Denia Prohodului Domnului, pe 17 aprilie. Deniile din Joia şi Vinerea Patimilor au o rînduială mai dezvoltată, cuprinzînd rituri şi cîntări în legătură cu Patimile Domnului. Denia de Joi seară mai este numită şi “Slujba Înfricoşătoarelor Patimi” şi cuprinde şi douăsprezece fragmente din Sfînta Evanghelie în care sînt rememorate Patimile Domnului. După cea de-a cincea Evanghelie, preotul scoate din altar, în mijlocul bisericii, Sfînta Cruce. Acest ritual, în care preotul poartă în spate Crucea, aminteşte şi simbolizează purtarea Crucii de către Mîntuitor, de la locul judecăţii, la Golgota, înainte de răstignire. Tradiţia religioasă spune că Denia Sîmbetei celei Mari este slujba înmormîntării Domnului şi, de aceea, are un caracter profund funebru. Prohodul Domnului este cîntat de către preot şi credincioşi, adunaţi în jurul Sfîntului Epitaf din mijlocul bisericii. După cîntarea Prohodului, este înconjurată biserica de către cler şi credincioşi, cu Sfîntul Epitaf. Acest ritual simbolizează ducerea la groapă şi înmormîntarea trupului Domnului.