Judecătorii Curţii Constituţionale (CC) au apreciat că Executivul a încălcat alte legi, dar nu şi Constituţia atunci cînd a adoptat acte normative fără consultarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, astfel că între cele două instituţii nu a existat un conflict de natură constituţonală. CC coroborează faptul că în Constituţie nu se vorbeşte explicit despre necesitatea consultării CSAT la hotărîrile de Guvern cu faptul că procesul legislativ nu a fost afectat pe fond de modul în care Executivul a evitat avizul CSAT, apreciind că între cele două instituţii nu a existat un conflict de natură constituţională. Curtea a mai fost chemată să se pronunţe asupra unei alte dileme legate de CSAT. Judecătorilor li s-a cerut să spună dacă CSAT poate sau nu să aibă calitate procesuală, însă magistraţii Curţii nu s-au pronunţat în vreun sens, apreciind că nu au competenţă. În 8 ianuarie, preşedintele Traian Băsescu a transmis CC sesizarea de neconstituţionalitate a Legii pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi Legea privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii 80/1995 privind statutul cadrelor militare. Ca urmare a constatării neconstituţionalităţii acestor legi printr-o practică neconstituţională a Guvernului de înlăturare de la decizie a CSAT, şeful statului a solicitat Curţii soluţionarea conflictului juridic de natură constituţională dintre cele două entităţi, respectiv Guvernul şi CSAT-ul. Băsescu a susţinut că avizul CSAT trebuie să fie prealabil emiterii ordonanţelor menţionate de lege, deoarece norma face referire la proiectele de acte normative iniţiate sau emise de Guvern. Astfel, avizul CSAT era obligatoriu şi trebuia să fie prealabil emiterii actului normativ, motiv pentru care lipsa lui reprezintă \"un viciu fundamental şi insurmontabil al ordonanţei\", în opinia şefului statului. De asemenea, preşedintele arăta în sesizare că, \"potrivit art. 119 din Constituţia României, CSAT organizează şi coordonează unitar activităţile care privesc apărarea ţării şi securitatea naţională\", astfel că \"acţiunea Guvernului de a submina CSAT-ul, prin eliminarea acestei autorităţi constituţionale de la ceea ce legea califică drept o decizie majoră privitoare la securitatea naţională, reprezintă o încălcare directă a dispoziţiilor art. 119 din Constituţie. Totodată, el spunea că \"votul parlamentarilor referitor la ordonanţa criticată a fost viciat de Guvern prin omisiunea prezentării faptului că aceasta a fost emisă cu încălcarea legii şi cu subminarea rolului CSAT\". Conform articolului 146 litera e) din Constituţie, CC \"soluţionează conflictele juridice de natură constituţională dintre autorităţile publice, la cererea preşedintelui României, a unuia dintre preşedinţii celor două Camere, a primului-ministru sau a preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii\". Decizia Curţii a fost anunţată în 7 februarie, dar motivarea ei a fost dată publicităţii ieri.