Aspectele esenţiale referitoare la evaluarea activităţii angajaţilor Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor trebuie să fie reglementate prin lege organică, potrivit motivării deciziei prin care Curtea Constituţională a României a stabilit că prevederile articolului 23 din Legea 293/2004 sunt neconstituţionale.
În opinia judecătorilor constituţionali, delegarea atribuţiei de a stabili normele de evaluare unui membru al Guvernului, prin emiterea unor acte administrative, ce au caracter infralegal, determină o stare de incertitudine juridică, deoarece actele de acest tip se modifică, de regulă, destul de frecvent.
"Astfel, normele respective trebuie să respecte anumite exigenţe de stabilitate, previzibilitate şi claritate, iar delegarea către un membru al Guvernului a atribuţiei de a le stabili, prin emiterea unor acte administrative cu caracter normativ, de rang infralegal, determină o stare de incertitudine juridică. Aşadar, dispoziţiile de lege criticate contravin şi normelor de tehnică legislativă", se menţionează în motivare.
CCR a stabilit, pe 8 martie, că sunt neconstituţionale prevederile articolului din Legea care reglementează evaluarea activităţii profesionale a funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare.
Potrivit unui comunicat al CCR de la acea vreme, plenul Curţii Constituţionale a luat în dezbatere excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor articolul 23 din Legea 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din ANP, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 10 aprilie 2014, având următorul conţinut: "Evaluarea activităţii profesionale a funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare se face anual, pe baza criteriilor de evaluare elaborate de Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi aprobate prin ordin al ministrului Justiţiei".