Curtea Constituţională dezbate, joi, de la ora 11.00, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Avocatul Poporului pe tema OUG 13, abrogată duminică, ce a modificat Codurile penale. Sesizarea contestă atât forma Ordonanţei şi justificările privind urgenţa ei, cât şi prevederile punctuale. Sesizarea Avocatului Poporului se referă atât la forma OUG 13, cât şi la prevederile ei, fiind ridicate critici diferite faţă de cele ale CSM şi ale preşedintelui Iohannis, respinse miercuri de Curte.
Victor Ciorbea a spus că a constatat neîndeplinirea cerinţelor referitoare la existenţa urgenţei şi a cazului excepţional care să permită adoptarea unei astfel de Ordonanţe de Urgenţă a Guvernului. "Am constatat neîndeplinirea cerinţelor referitoare la existenţa urgenţei şi a cazului excepţional care să permită adoptarea unei astfel de OUG. Guvernul menţionează în Nota de fundamentare necesitatea implementării unei directive europene, însă termenul este 1 aprilie 2018, prin urmare destul de lung, deci nu se justifică OU", a declarat Ciorbea. Avocatul Poporului contestă şi multe dintre prevederile ordonanţei, precum introducerea pragului de 100.000 de lei pentru ca o faptă de abuz în serviciu să fie considerată infracţiune. Ciorbea consideră şi unele articole din lege ca fiind neclare, sau contrare unor alte decizii ale CCR.
Având în vedere că OUG a fost însă abrogată, este foarte posibil ca CCR să-şi decline competenţa în a soluţiona excepţia ridicată, pe motiv că nu mai este de actualitate. Ar fi astfel dată o decizie de inadmisibilitate, în sensul că judecătorii nu au ajuns la o discuţie pe fondul problemei, ci doar au constatat că CCR nu are ce judeca. Faţă de deciziile de miercuri, când Curtea a judecat pe fond conflictul juridic invocat de Klaus Iohannis şi de CSM, excepţiile de constituţionalitate sunt legate strâns de aplicarea lor. Conflictele instituţionale pot fi însă judecate şi după rezolvarea lor.
Curtea Constituţională a decis, miercuri, că nu există un conflict juridic de natură constituţională între puterea judecătorească şi cea executivă şi nici între Parlament şi guvern, în legătură cu adoptarea OUG 13, respingând astfel sesizările CSM şi a preşedintelui. Ele au fost făcute invocând conflictul juridic, având în vedere că Ordonanţele de Urgenţă pot fi contestate pe fond, până la adoptarea lor de către Parlament, doar de către Avocatul Poporului.