Curtea Constituțională a României (CCR) discută, la 12 ianuarie 2017, sesizarea formulată de PNL, USR și PMP privind legea de abilitare a Guvernului de a emite ordonanțe simple pe timpul vacanței parlamentare. Curtea s-a mai pronunțat cu privire la limitele delegării legislative, prin Decizia nr. 355 din 8 iulie 2014 și prin Decizia nr. 113 din 20 iulie 1999.
Sesizarea semnată de parlamentarii PNL, USR și PMP a fost înaintată CCR, la 6 ianuarie 2017, după ce Parlamentul a adoptat, în aceeași zi, legea de abilitare a Guvernului de a emite ordonanțe.
În Legea adoptată la 6 ianuarie 2017, Guvernul a cerut să fie abilitat să emită ordonanțe pe perioada vacanței parlamentare, adică în intervalul cuprins între data de intrare în vigoare a legii și data la care Parlamentul își reia lucrările în prima sesiune ordinară a anului, respectiv la 1 februarie 2017.
Un prim motiv pe care semnatarii l-au invocat în sesizare este unul extrinsec și se referă la faptul că nu ar fi fost respectat termenul de depunere a amendamentelor, încălcându-se astfel Regulamentul Camerei Deputaților. Art. 65 alin. (4) din Regulamentul Camerei prevede că deputații care nu fac parte din comisia sesizată în fond vor putea depune amendamente într-un termen care nu poate fi mai mic de jumătate din termenul pe care comisia sesizată în fond îl are pentru predarea raportului.
De asemenea, Legea de abilitare a Guvernului adoptată la 6 ianuarie 2017 ar încălca separația și echilibrul puterilor în stat, principiu constituțional prevăzut la art. 1 alin. 4 din Constituție, prin faptul că Executivul ar primi competențe aparent egale cu puterea legislativă.
Un alt motiv invocat în sesizarea de neconstituționalitate este acela că actul normativ ar cuprinde norme cu caracter general, imprecise, care nu stabilesc cu exactitate măsurile legislative delegate, încălcând astfel Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă. Delegarea competenței legislative presupune identificarea exactă a atribuțiilor Guvernului, pentru că, altfel, Guvernul s-ar transforma în autoritate legiuitoare, concurentă cu Parlamentul, se mai arată în sesizare.
În jurisprudența sa, Curtea Constituțională a precizat de-a lungul timpului că este interzisă reglementarea în domeniul legilor organice prin ordonanțe ale Guvernului, adoptate în baza unei legi speciale de abilitare, mai arată semnatarii sesizării. De exemplu, prevederea potrivit căreia Guvernul poate reglementa, prin ordonanțe, măsuri privind învățământul preuniversitar sau din domeniul cercetării științifice și învățământului superior încalcă art. 73, alin. 3 din Constituție. Potrivit acestei prevederi, actele normative privind "organizarea generală a învățământului" sunt de domeniul legii organice, se mai menționează în sesizare.