Principiile ultimei formule de calcul a taxei auto propuse de Guvernul României au fost acceptate de Comisia Europeană (CE). „Este păstrat principiul conform căruia, pentru o maşină nouă care poluează mai mult în timp este aplicat un coeficient mai mare de calcul, aceasta contînd însă mai puţin deoarece criteriul principal de calcul sînt emisiile poluante, iar valorile sînt în scădere comparativ cu cifrele avansate în luna ianuarie. Răspunsul CE la noua taxă auto este favorabil în cea mai mare parte, iar în prezent se lucrează la adaptări de ultim moment ale procentelor de creştere a taxei de la o treaptă la alta”, au declarat, ieri, surse ministeriale. Emisiile de dioxid de carbon vor fi luate în calcul şi pentru maşinile Euro 3 care au inclus acest indicator în cartea tehnică. Proprietarii maşinilor Euro 3 pentru care emisia de CO 2 nu este inclusă în cartea tehnică vor putea opta între a evalua gradul emisiilor poluante la Registrul Auto Român (RAR), ceea ce va implica însă cheltuieli suplimentare (aproximativ 1.000 de euro), sau a accepta impozitarea în funcţie de celelalte emisii de poluanţi. “Variantele sînt fie evaluarea la RAR, dar asta costă suplimentar, fie impozitare pe catalizator”, au afirmat sursele citate. Noua variantă privind taxa auto va fi prezentată, probabil, pentru o primă lectură, în şedinţa de săptămîna viitoare a Guvernului, care va avea loc luni, a afirmat ieri ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian. Comisarul european pentru Multilingvism, Leonard Orban, a declarat, sîmbătă, că noua variantă de modificare a normelor privind taxa de primă înmatriculare transmisă CE este considerată, la o primă evaluare, compatibilă cu aquis-ul comunitar. Amintim că, la jumătatea lunii martie, Vosganian a confirmat, la Bruxelles, că taxa auto va fi calculată în funcţie de emisiile de CO2 şi pentru maşinile Euro 3 care au inclus acest indicator în cartea tehnică şi a arătat că suma va fi redusă cu 5% pentru fiecare an de vechime al maşinii. Reprezentanţii Guvernului şi cei ai CE au negociat asupra acestei formule, iar experţii europeni au cerut ca taxa să fie calculată în funcţie de emisiile de CO2 şi pentru maşinile Euro 3. Solicitarea Comisiei a ridicat o serie de probleme autorităţilor deoarece nu pentru toate autovehiculele de tip Euro 3 este inclus în cartea tehnică nivelul emisiilor de dioxid de carbon. Taxa va fi stabilită în funcţie de emisia de CO2 pentru autovehiculele cu motoare Euro 3 şi Euro 4, iar pentru celelalte maşini vor fi luate în calcul toate emisiile de poluanţi, precum oxidul de azot, legate direct de cilindree şi vechimea vehiculului.