Cu siguranță, vineri, 21 noiembrie, a fost cea mai așteptată zi din an pentru consumatori. Și, pe drept cuvânt, pentru că s-a declanșat cea mai mare campanie de reduceri din an. Black Friday sau Vinerea Neagră a reducerilor a strâns la start mii de magazine care au oferit reduceri consistente la milioane de produse. Discounturile au depășit, în unele cazuri, chiar și 90%, astfel că multe magazine s-au putut lăuda că au avut într-o singură zi cele mai multe vânzări de până acum.
CELE MAI BUNE OFERTE S-AU DUS PRIMELE Indiferent de cât de multe produse au avut în stoc magazinele, la ora deschiderii promoției au fost simultan pe site-uri zeci de mii de utilizatori. Cu toate acestea, pe comercianții din mediul online, Black Friday i-a găsit mai bine pregătiți. Serverele, deși supraîncărcate de miile de utilizatori, nu s-au mai blocat, la fel ca în anii trecuți. Dacă la ora 8.00 dimineață încă mai puteai găsi laptopuri care să nu depășească prețul de 1.000 de lei, la 10.00, cele mai întâlnite cuvinte erau ”stoc epuizat”. Dacă, anii trecuți, vedetele erau telefoanele, tabletele și televizoarele, în acest an am găsit scoase la vânzare chiar și mașini, haine sau, de ce nu, tigăi și oale. Mai multe magazine au cuprins în ofertă și jucării sau carburanți. Nu au lipsit însă produsele deja consacrate de Black Friday. Laptop cu 500 de lei, televizor LED cu 600 de lei, aparat foto performant cu 1.000 de lei, toate s-au vândut pe bandă rulantă încă de la primele ore ale dimineții. Și oferta la telefoane smartphone a fost atractivă în marile magazine online, prețurile pornind de la 170 de lei. Un cumpărător și-a achiziționat vineri, cu noaptea în cap, un smartphone cu 499 de lei, cu o reducere de 30% din prețul lui inițial. ”A meritat să mă trezesc mai devreme ca să prind reducerile. Am cumpărat telefonul online și îl voi primi miercuri, prin curier. La o așa reducere, mi-au mai rămas bani să îmi cumpăr și un aspirator”, a spus bărbatul care și-a luat smartphone-ul la ofertă. Promoțiile au prins viteză nu numai la produse, ci și la servicii. Un salon din Constanța a publicat oferte pentru domnișoare: vopsit de la 60 de lei și tuns gratis, pensat și vopsit sprâncene la 10 lei sau tratamente profesionale de ultimă oră pentru păr la 350 de lei. Promoții atractive au fost și pentru cei care vânează vacanțe la prețuri mici. Spre exemplu, un site specializat a oferit o vacanță de 4 zile la Istanbul, cu cazare și mic dejun la un hotel de trei stele, cu plecare după 19 ianuarie. În ofertă era inclus și biletul de avion, la prețul de 549 de lei de persoană, cu un discount de 46%.
ISTERIA BLACK FRIDAY A AJUNS ȘI LA CONSTANȚA În mall-uri, constănțenii aproape că s-au călcat în picioare pentru a prinde reducerile. Și asta pentru că au avut de unde alege. De Black Friday au avut reduceri nu numai magazinele specializate în electronice și electrocasnice, ci și marile magazine de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii, dar și librăriile și magazinele de decorațiuni interioare și exterioare. În unele librării stăteau înghesuite cărți la numai 3 lei, față de prețul inițial de 15 lei.
NEMULȚUMIȚI DE SĂRBĂTOAREA REDUCERILOR Încă de anii trecuți ne-am obișnuit ca, odată cu miile de reduceri, să apară şi nemulțumiții. Oamenii au reclamat fie că stocurile de produse au fost insuficiente, fie că reducerile au fost prea mici sau că magazinele i-au cam furat. Adică au mărit prețul cu o zi înainte, iar apoi l-au micșorat la prețul inițial. Este și cazul unui bărbat din Constanța care a vrut să își cumpere un televizor LED de 32 cm. Zis și făcut. Bărbatul a intrat pe un site care oferea reduceri de Black Friday. El spune că televizorul pe care și l-a dorit era comercializat la prețul de 1.400 de lei, în condițiile în care un alt magazin îl vindea, fără ofertă, cu doar 1.000 de lei. O doamnă din Năvodari, Lelia Asan, a reclamat că a mers la magazinul Domo din localitate încă de la ora 6 dimineața, în speranța că își va achiziționa o mașină de spălat la un preț bun. Însă, spre surpriza femeii, produsul nu se afla în magazin, așa cum se aștepta. Aruncând o privire în spatele magazinului, ea susține că a văzut alți clienți care plecau cu produse, pe care angajații magazinului le rezervaseră pentru ei încă de zilele trecute. Unul dintre cele mai mari magazine online, eMag, a anunţat vineri, 21 noiembrie, într-un comunicat, că a înregistrat următoarele performanţe: la startul Black Friday, 100.000 de vizitatori erau înregistrați pe site, gata să își revendice produsele, iar în primele 4 minute s-au vândut 100 de produse pe secundă. De asemenea, în primele 30 de minute se vânduseră deja 50.000 de produse, iar în primele două ore, magazinul a vândut 29 de autoturisme. Totodată, 20% din stocurile disponibile de Black Friday au fost epuizate în prima oră de la lansarea campaniei.
REDUCERILE CONTINUĂ Iar veștile bune nu se opresc aici pentru vânătorii de chilipiruri. Unele magazine prelungesc reducerile şi în weekend, așa că mulți mai au încă șansa să își achiziționeze convenabil tot soiul de produse. Mulți retaileri şi magazine vor lăsa ce au mai bun de oferit pentru săptămâna viitoare, la 28 noiembrie, când ar fi trebuit să fie în mod normal Black Friday, la fel ca în SUA. În plus, destul de mulţi vor oferi reduceri în ambele weekend-uri, dar şi pe tot parcursul săptămânii viitoare.
În Vinerea reducerilor, pe Facebook sau prin SMS, mii de români au primit oferte care de care mai interesante, inclusiv dintre cele mai deocheate. Un salon de masaj erotic a luat în serios ziua de Black Friday, oferind nici mai mult, nici mai puțin de 30% reducere la toată gama de servicii, doar în această zi.