Valurile de imigranți care au lovit Europa în ultimele luni au produs o zdruncinare fundamentală a UE și de aceea instituțiile europene încearcă să echilibreze situația și să rezolve problema sutelor de mii de cetățeni străini care au fugit din calea războiului și a morții. Una dintre asociațiile cu vechime din Europa, Asociația Profesorilor Europeni (AEDE), înființată în 1956 și care are ca scop promovarea ideii europene și educarea în spiritul integrării europene, și-a propus să participe la găsirea unei soluții pentru rezolvarea problemei numărului mare de imigranți. ”AEDE vine să promoveze o schimbare în statele europene, militând pentru susținerea ideilor europene și împotriva egoismului dăunător care contribuie la disiparea ideilor fundamentale pe care se bazează UE. Europa și-a pierdut identitatea de comunitate, este în criză din cauza câtorva probleme cu care se confruntă: problema imigranților, care nu este de scurtă durată și care nu va putea fi ușor rezolvată, și problema terorismului”, a declarat într-o conferință de presă, cu ocazia vizitei la Colegiul Național ”Mircea cel Bătrân” (CNMB) din Constanța, președintele AEDE, Silvano Marseglia, din Italia.
PROIECT PENTRU INTEGRAREA IMIGRANȚILOR
Deși România încă nu a fost atât de afectată de valul masiv de imigranți, președintele AEDE susține că în următorii ani ne vom confrunta și noi cu aceleași probleme de care se lovesc acum Italia, Grecia sau Franța. Liceul constănțean este partener încă din 2012 într-un proiect Erasmus+, „Educație pentru cetățenie europeană“, alături de mai multe licee și universități din Europa, membre AEDE, cu care și-a propus să contribuie la integrarea mai ușoară a imigranților. Directorul CNMB, prof. Vasile Nicoară, a explicat că proiectul își propune pe de-o parte să redacteze un document - Pașaportul Cetățenesc European, care ar urma să completeze CV-ul European Europass, în care să fie trecute competențele pe care le dețin în calitate de cetățeni europeni, necesare mai ales pentru cei care provin din alte state și caută să se integreze în piața muncii. În plus, pentru viitoarele cadre didactice care vor trebui să predea unor clase mixte, în care învață laolaltă copii imigranților cu restul europenilor, în cadrul proiectului a fost realizat un curs de formare, care să îi ajute pe aceștia să integreze cu succes copiii imigranților. În câteva țări partenere în proiect, acest curs deja a fost implementat și se predă în mod opțional viitoarelor cadre didactice, aflate pe băncile facultăților.
Directorul CNMB a explicat că în prezent se poartă discuții cu reprezentanții Universității „Ovidius” din Constanța pentru ca, din anul universitar 2017 - 2018, acest curs opțional să fie introdus și la Facultatea de Psihologie și Științele Educației. ”Noi ne oferim ca, pentru acest modul, tinerii să poată face aplicații practice la liceul nostru. Vor fi oferite informații esențiale de legislație, cetățenie europeană, cultură”, a explicat directorul CNMB. De altfel, la CNMB învață deja doi tineri imigranți dintr-o zonă bombardată din Siria, care au mama româncă și care s-au integrat foarte bine în colectivul liceului, a precizat prof. Nicoară.