Cardul naţional de sănătate are imprimate doar datele personale de identificare ale asiguratului şi nu vreo informaţie medicală, ce ar putea fi adăugată de medicul de familie numai la cererea pacientului, a declarat, ieri, preşedintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea. El a precizat că pe card şi în cip-ul cardului sunt imprimate următoarele informaţii: numele şi prenumele asiguratului, codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate, numărul de identificare al cardului (CID), data naşterii şi termenul de valabilitate al cardului (cinci ani). ”Doar la cererea asiguratului, medicul de familie poate inscripţiona pe cardul de sănătate date medicale”, a spus preşedintele CNAS. Ciurchea a explicat că activarea cardului de sănătate poate fi făcută la orice furnizor de servicii medicale, mai puţin de farmacist.
Nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului. Operaţiunea de activare durează maximum 30 de secunde şi constă în înlocuirea PIN-ului de transport al cardului (000) cu un PIN din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de pacient. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Cardul, odată activat, va fi folosit de câte ori asiguratul merge la medic sau la farmacie, iar PIN-ul va fi introdus de asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical, pentru validarea şi apoi decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate. ”Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de câte ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice. Furnizorul va introduce cardul în cititor, iar asiguratul va tasta PIN-ul. Instant, aplicaţia cardului va afişa un mesaj în care va informa furnizorul dacă posesorul cardului este sau nu asigurat. Utilizarea cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost prezent la furnizorul de servicii medicale. În acest fel se validează serviciul de care a beneficiat, în vederea decontării din fondul de asigurări sociale de sănătate”, a spus preşedintele CNAS. Pentru serviciile medicale de urgenţă nu este necesară utilizarea cardului de sănătate.