Agenții economici de pe litoral, dar nu numai, care sunt prinși pe picior greșit de către echipele de control ale comisariatelor județene pentru protecția consumatorilor vor fi trecute pe o listă a rușinii. Anunțul a fost făcut chiar de directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, vineri, 14 iulie, în cadrul unei conferințe de presă organizate la sediul CJPC din Constanța. Deocamdată nu s-a stabilit exact care va fi procedura; fie vor fi afișați pe site-ul ANPC, pe paginile oficiale de Facebook ale CJPC, ANPC, fie, potrivit legislației, vor fi afișate informațiile respective la intrarea în localurile unde au fost găsite deficiențe.
SCURT SONDAJ! Referitor la propunerea directorului ANPC de a afișa la intrarea în localuri problemele găsite în respectivele unități de alimentație publică, am realizat un scurt sondaj de opinie în rândul câtorva turiști din stațiunea Mamaia. Cei mai mulți sunt de părere că este o idee foarte bună, pentru că, așa, vor avea încredere deplină să mănânce în respectivele locuri. ”Păi, este foarte bine! Vedem ce probleme au avut și suntem convinși că acestea au fost remediate. Altfel nu funcționau, nu? Noi credem că OPC-ul nu le dă voie să mai fie pe piață dacă nu își fac ordine, curat”, a spus Marius M. din Ploiești. Și nu este singurul care gândește așa. Și Corina din Iași susține că va avea încredere să mănânce acolo cu familia sa pentru că este sigură că respectivii oameni și-au făcut curat. ”Avem siguranța că și-au curățat mizeriile. Doar au avizul de la Protecția Consumatorilor”, a spus femeia. Vasile din Galați este de părere că propunerea OPC este binevenită: ”Nu e o listă a rușinii, dimpotrivă! Foarte bine că îi verifică, foarte bine că îi amendează. Să îi închidă pe ăia cu probleme mari. Cineva trebuie să se uite în bucătăriile lor. Să afișeze la intrare că s-a făcut curat și așa vine omul și mănâncă liniștit”.
CURĂȚARE! ”Ceea ce este țintit de către acest comisariat și de către structura centrală este o curățare a întregului litoral. Avem în vedere încurajarea celor care respectă, celor care își doresc să rămână pe piață și care respectă consumatorul. Și suprapopularea, în sensul comercial, a acestui litoral, prin oameni care vin din țară, care sunt doar în alergare după profit, poate afecta întreg litoralul. De aceea noi suntem determinați să îi scoatem de pe piață și să îi încurajăm pe cei care sunt adevărații investitori și care cred în comerțul corect”, a declarat comisarul șef adjunct al CJPC Constanța, Horia Constantinescu.
7 - 8 % DINTRE UNITĂȚI, CU PROBLEME! În ultima perioadă, cotidianul nostru a prezentat, detaliat, cu imagini și filmulețe video, o serie de deficiențe depistate de către comisarii CJPC la mai multe unități de cazare, dar și de alimentație publică din stațiuni de pe litoral, dar și din Constanța. Verificările au fost făcute, potrivit directorului ANPC, fie pe baza unor tematici, fie în urma unor reclamații, fie inopinat. Per total, susține șeful ANPC, Paul Anghel, nu este chiar așa jale mare pe litoral, doar 7 - 8% dintre unități fiind găsite cu probleme mari. Iar vestea bună este că unele au și început să își pună la punct afacerile, așa că au primit aviz de funcționare după ce anterior fuseseră închise temporar.
De la reactivarea Comandamentului Litoral 2017 al ANPC (1 iulie), în primele 12 zile din iulie au fost efectuate 149 de acțiuni de control; au fost constatate deficiențe la 140 de operatori economici, aplicându-se 98 de amenzi contravenționale în valoare de 634.500 de lei și 60 de avertismente. Concomitent cu amenda contravențională s-a dispus măsura complementară de oprire temporară a prestării serviciului, până la remedierea deficiențelor, în 24 de situații (doar în intervalul 1 - 12 iulie), a anunțat directorul ANPC.
ASUMĂRI La rândul său, Horia Constantinescu a declarat: (...) în urma tuturor acțiunilor de control, studiind registrul de control, privind puțin în istoricul acestora, nu neapărat spun spre rușinea ANPC, dar cred că nu toate măsurile aplicate de colegii noștri de-a lungul timpului au fost cu severitatea necesară îndreptării acțiunilor de prestări servicii neconforme”. ”Această autoritate își asumă acțiunile colegilor din trecut, își asumă și o reciclare a modalității de a privi deficiențele comercianților, în sensul stabilirii unui prag de intransigență mai ridicat decât ceea ce a fost în trecut. Este corect și vertical să nu arătăm cu degetul numai spre ceilalți, și atunci când găsim deficiențe chiar și în interiorul acestei structuri să ni le putem asuma”, a declarat Horia Constantinescu.
ANPC are în plan și o raportare rapidă a deficiențelor, mai exact 24 de ore din 24, fapt care în prezent nu există. Deocamdată nu au fost stabilite detalii.