Navigatorii români care străbat mările şi oceanele lumii se trezesc adesea în situaţii complicate, cărora trebuie însă să le facă faţă. Din păcate, unele situaţii nu ţin de ei. Este şi cazul marinarilor de pe nava St. Elias sub pavilion Panama, care a fost reţinută în portul Lorient din Franţa deoarece la bord se încălcau condiţiile Convenţiei MLC 2006. În această situaţie se află 22 de navigatori români care au reclamat mai multe luni de neplată şi lipsa condiţiilor de muncă şi viaţă la bord. „În data de 2 iulie 2018 nava a fost inspectată de PSC şi Inspectorul ITF din Franţa, iar în urma controlului nava a fost reţinută. Conform unor surse apropiate navigatorilor de la bord, condiţiile de muncă şi viaţă sunt inumane şi inacceptabile. Armatorii navei acum fac demersuri rapide pentru plata salariilor şi repatrierea echipajului impuse de autorităţi în urma plângerilor navigatorilor de la bord şi îndreptarea problemelor găsite la bord. Mai sunt
navigatori români debarcaţi care au de primit sume de bani promise că vor fi plătite
imediat ce vor ajunge acasă, promisiuni neonorate însă până la această dată. ITF
Franţa colaborează cu Sindicatul Liber al Navigatorilor şi ITF România pentru
rezolvarea tuturor problemelor de neplată a navigatorilor, în măsura în care aceştia
pun la dispoziţie documentele necesare care să ateste sumele de bani care sunt de
primit. De reţinut este că la această navă, navigatorii de la bord au înlocuit alţi
navigatori care au fost debarcaţi fără plata salariilor la zi. Sindicatul Liber al
Navigatorilor atrage atenţia personalului navigant român că ar trebui evitate navele
cu probleme de neplată. În caz de neplată a salariilor pentru o perioadă care
depăşeşte două luni, navigatorii TREBUIE să se adreseze organizaţiilor din care fac
parte sau să facă plângere la administraţia pavilionului navei şi clubul de
asigurare al navei, în conformitate cu prevederile Convenţiei MLC 2006. Asigurarea
acoperă maximum 4 luni salariu neplătit şi costul cu repatrierea navigatorilor”.