Ce trebuie să conțină meniurile din restaurante?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Ce spun agenții economici

Ce trebuie să conțină meniurile din restaurante?

Eveniment 15 Decembrie 2014 / 00:00 3105 accesări

Obligativitatea ca meniurile din restaurante să includă informaţii privind valoarea energetică şi conţinutul de grăsimi, acizi graşi saturaţi, glucide, proteine, zaharuri şi sare a determinat o serie de nemulțumiri în rândul șefilor de restaurante. Mulți cred că este o mare prostie, ilogică şi fără rost, care va face meniurile să arate ca nişte cărţi. În opinia lor, meniul trebuie să fie cât mai simplu şi mai elegant. ”Nu putem să-i dăm clientului să citească o carte, cu tot felul de informaţii despre conţinutul mâncării. Dacă le dăm atâtea informaţii, se duce dracu' negustoria. Ajungem să nu mai vindem nimic, doar salate şi morcovi, pentru că astea nu au calorii”, a declarat preşedintele asociaţiei Maitre d'Hotel România, care reuneşte şefii de sală de restaurant din turismul românesc, Nicu Pupăză.

El spune că deja meniurile conţin multe informaţii privind compoziţia mâncărurilor, iar dacă s-ar adăuga caloriile şi conţinutul de glucide şi lipide, s-ar umple o jumătate de pagină la fiecare fel. ”Bucătarul meu nu a făcut facultatea de chimie ca să ştie toate astea. Ce facem, angajăm nutriţionişti în restaurante?”, întreabă Pupăză. Nici Cătălin Mahu, proprietarul lanţului de restaurante La Mama, nu este încântat de idee. ”Faptul că deja punem pe ultima pagină a meniurilor alergenii îl înţeleg, dar să adăugăm şi celelalte lucruri mi se pare ilogic şi fără rost. Meniurile nu sunt o teză de doctorat de biochimie. O să cauţi felurile de mâncare în meniu şi n-o să le găseşti de atâtea informaţii”, a spus Mahu.

Unii proprietari de restaurante, însă, spun că deja au inclus în meniu valoarea nutritivă a mâncărurilor și acest lucru nu afectează consumul. ”Noi avem deja implementată una dintre aceste măsuri la hotelul Rozmarin din Predeal, unde clientul din restaurant poate vedea în meniu câte calorii are preparatul pe care îl consumă”, a spus administratorul hotelului, Marius Usturoiu. El a precizat că ideea a fost pusă în practică din luna septembrie a acestui an. ”Cu toate acestea, clienţii din restaurant nu au renunţat la şorici, cârnaţi sau slănină afumată, chiar dacă au multe calorii”, a adăugat el. Și reprezentanți ai restaurantelor din Constanța spun că se vor conforma și că, imediat ce vor fi consiliați de către specialiști ai Protecției Consumatorului, vor modifica meniurile. Prezenţa ingredientelor alergene din produsele alimentare era oricum obligatorie pe etichete, în cazul produselor din magazine, şi în meniuri, la restaurante, din 13 decembrie, iar din 2016 consumatorii trebuie informaţi, în acelaşi mod, şi despre valoarea nutritivă a alimentelor.

Noile reglementări sunt prevăzute în Regulamentul UE 1169/2011, prin care se urmăreşte o mai bună informare a consumatorilor, pentru protejarea sănătăţii şi intereselor acestora. Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Marius Dunca, a declarat că cei care nu respectă noile prevederi pot primi amenzi care sunt între 1.000 şi 10.000 de lei pentru etichetare incorectă şi între 5.000 şi 50.000 de lei pentru practici comerciale incorecte, dacă se constată că informaţiile respective au fost ascunse în mod intenţionat. În cea de-a doua ipoteză, va fi aplicată şi măsura opririi temporare de la comercializare a produselor, până se face o etichetare corespunzătoare. Dunca a spus că şi după 13 decembrie vor mai fi consiliaţi operatorii economici în ce priveşte aplicarea noilor reglementări.



12