Reprezentanţii Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC) Constanţa demarează o activitate permanentă de consiliere prin intermediul mass-media. Pentru această săptămână, CRPC Constanţa aduce la cunoştinţa persoanelor fizice care intenţionează să încheie un contract de credit cu furnizorii de servicii financiare din România o serie de detalii. Consumatorii trebuie să fie atenţi la o serie de aspecte, printre care: unitatea bancară este obligată să pună la dispoziţie, în mod gratuit, un proiect de contract care să conţină în mod clar rata dobânzii aferente creditului, fixă şi/sau variabilă, alături de informaţii privind orice costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator; valoarea totală a creditului; dobânda anuală efectivă - (DAE) - costul real al împrumutului; durata contractului de credit; valoarea totală plătibilă de consumator. De asemenea, unitatea bancară este obligată să pună la dispoziţie un grafic de rambursare a creditului solicitat ce va cuprinde componenţa ratei totale lunare de plată (rată credit, rată dobândă, asigurare, comisioane), precum şi valoarea totală plătibilă de către consumator la finalul contractului, pe aceleaşi component. Atât contractele, cât şi graficele de rambursare trebuie să fie redactate în limba română, cu mărimea caracterelor (font) de minim 10. Banca este obligată să prezinte înscrisuri care să nu conţină prevederi echivoce (exemplu: la un articol să existe o prevedere de dobândă fixă în contractual de credit iar la alt articol să se prevadă că banca poate modifica dobânda fără consimţământul consumatorului). La fel şi în cazul comisioanelor. Băncile nu au dreptul să mărească sau să introducă noi taxe sau comisioane în afara prevederilor contractuale fără acordul scris, prealabil, al consumatorului. În condiţiile în care contractele de credit prevăd dobânda variabilă, băncile trebuie să menţioneze indicii pe care îi vor avea în vedere la calculul dobânzii, periodicitatea sau condiţiile în care survine modificarea şi, în mod esenţial, ca modificarea va fi efectuată atât în sensul majorării, cât şi în sensul reducerii raportată la evoluţia indicilor de referinţă în cauză. Banca este obligată să explice semnificaţia şi aplicarea indicilor de referinţă (Euribor, Robor, Libor) şi DAE – dobânda anuală efectivă. Directorul coordonator al CRPC Constanţa, Mihai Petre, transmite tuturor consumatorilor “să studieze cu atenţie prevederile actelor ce le sunt puse la dispoziţie de către furnizorii de servicii financiare pentru a nu constata ulterior ca acel contract conţine prevederi neclare, abuzive sau peste posibilitatile lor financiare. De asemenea, este indicat ca persoanele fizice aflate în căutarea unui credit să contacteze şi alte unităţi bancare pentru a solicita aceleaşi informaţii şi detalii, comparându-le între ele şi apoi să se decidă asupra celor care îi avantajează. Nu în ultimul rând, consumatorii sunt avizaţi să respecte obligaţiile contractuale asumate, să notifice furnizorii de servicii financiare în cazul în care au constatat o încălcare a acestora de la obligaţiile ce le revin şi să sesizeze de urgenţă CRPC Constanţa care va soluţiona cu prioritate reclamaţiile primite. Pentru nerespectarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor, băncile riscă amenzi cuprinse între 5.000 - 50.000 lei. De asemenea, prin prevederile Legii 363/2007, directorul coordonator al CRPC Constanţa poate dispune încetarea practicilor comerciale incorecte constatate. Mai precis, banca are obligaţia de a elimina din contract acele prevederi stabilite ca fiind incorecte prin decizia directorului cordonator. CRPC Constanţa stă la dispoziţia consumatorilor atât pentru înregistrarea şi soluţionarea reclamaţiilor, cât şi pentru orice alte propuneri utile referitoare la activitatea instituţiei la numărul de telefon 0241/550.550 între orele 08.30 şi 19.00.