CE va critica regresele României în Justiţie

Politică 02 Februarie 2009 / 00:00 431 accesări

Raportul interimar al Comisiei Europene ce va fi publicat în a doua sau a treia săptămînă din februarie va critica “tendinţele negative” din ultimele şase luni în domeniul justiţiei, susţin surse europene. Nu se ştie exact cînd va fi publicat raportul. Cert este că documentul, care va avea mai puţin de zece pagini, va intra săptămîna viitoare în ultima fază de redactare, urmînd a fi publicat fie în perioada 9-13 februarie, fie o săptămînă mai tîrziu. Fiind un raport interimar, documentul nu va face recomandări cu privire la menţinerea sau închiderea mecanismului de cooperare şi verificare în domeniul justiţiei. Cum raportul Bulgariei va fi publicat odată cu cel privind România, este de aşteptat ca Guvernul de la Sofia să conteste, aşa cum a făcut şi în trecut, anumite pasaje din document, întîrziind calendarul publicării. Surse comunitare au declarat însă că nu se aşteaptă ca autorităţile de la Bucureşti să aibă obiecţii privind criticile formulate în document, deoarece noul Executiv poate spune că regresele au fost înregistrate în timpul Guvernării Tăriceanu, chiar dacă ministrul Justiţiei este acelaşi. La Bruxelles se vehiculează ideea că România este mai avantajată politic decît Bulgaria, deoarece preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, face parte din familia popularilro europeni ca şi premierul Emil Boc. Cum echipa Barroso este pe final de mandat, se mizează pe faptul că un asemenea context ar favoriza, dacă nu închiderea mecanismului, cel puţin scutirea ţării noastre de sancţiuni financiare ca cele aplicate Bulgariei anul trecut. Surse comunitare atrag atenţia însă că îngheţarea fondurilor SAPARD şi creşterea numărului de cazuri de fraudă cu fonduri europene din România demonstrează însă că un asemenea scenariu este complet nerealist, România fiind în continuare sub ameninţarea îngheţării fondurilor. De altfel, pe 12 ianuarie, după întîlnirea avută cu Băsescu şi Boc, Barroso declara că a cerut “insistent” actualului Guvern să redreseze “tendinţa negativă vizibilă în ultimele şase luni” în domeniul justiţiei şi luptei împotriva corupţiei, subliniind că mecanismul de cooperare şi verificare nu poate fi ridicat pînă cînd nu se obţin rezultate.

12