Comisia Europeană a adoptat, ieri, o strategie denumită ”Transporturi 2050”, orientată către realizarea unui sistem competitiv de transporturi, prin care va fi redusă dependenţa Europei de petrolul din import, iar emisiile de carbon generate de sectorul transporturilor vor scădea cu 60% până în 2050. Foaia de parcurs ”Transporturi 2050” stabileşte diverse obiective pentru diverse tipuri de deplasări, respectiv intraurbane, interurbane şi pe distanţe lungi. ”Transporturi 2050 este o foaie de parcurs pentru un sector competitiv al transporturilor, care va genera atât un nivel mai mare al mobilităţii, cât şi o reducere a emisiilor. Avem capacitatea şi datoria de a realiza ambele deziderate. Aserţiunea larg vehiculată conform căreia combaterea schimbărilor climatice necesită reducerea mobilităţii este una falsă. Pentru ca Europa să îşi creeze o bună poziţie concurenţială în lume, să asigure creşterea economică, crearea de locuri de muncă şi calitatea vieţii de zi cu zi a cetăţenilor săi, are nevoie imperioasă de sisteme de transport performante. Avem capacitatea de a elimina dependenţa de petrol a sistemului nostru de transporturi, fără a-i sacrifica eficienţa şi fără a-i compromite mobilitatea. Putem propune soluţii din care toată lumea are de câştigat”, a declarat vicepreşdintele Comisiei Europene, responsabil pentru domeniul transportului, Siim Kallas.
În ceea ce priveşte deplasările interurbane, 50% din transportul de persoane şi de marfă pe distanţe medii ar urma să fie transferat dinspre calea rutieră înspre calea feroviară şi cea maritimă/fluvială. Astfel, până în 2050, majoritatea operaţiunilor de transport de călători pe distanţe medii (începând cu 300 km) ar urma să se efectueze pe calea ferată, până în 2030, 30% din transportul rutier de marfă pe distanţe mai mari de 300 km ar urma să se facă pe calea ferată sau pe cea maritimă/fluvială, iar în 2050, acest procent ar urma să depăşească 50%. Totodată, până în 2030 ar urma să se realizeze o reţea primară de coridoare de transport la nivelul UE, care să pună baza unui transfer eficient între modurile de transport (reţeaua primară TEN-T) iar până în 2050 se are în vedere constituirea unei reţele performante calitativ şi cantitativ şi asigurarea unor servicii de informare corespunzătoare. Se mai are în vedere conectarea până în 2050 a tuturor aeroporturilor primare la reţeaua feroviară, de preferinţă de mare viteză, garantarea faptului că toate porturile maritime primare sunt conectate corespunzător la sistemul feroviar de transport de marfă şi, acolo unde este posibil, la sistemul de căi navigabile interioare, precum şi instituirea până în 2020 a unui cadru pentru un sistem european de informare, gestionare şi plată pentru transportul multimodal, aplicabil atât transportului de persoane, cât şi transportului de marfă.
În legătură cu deplasările pe distanţe mari şi transportul intercontinental de marfă, strategia prevede că vor predomina, în continuare, calea aeriană şi cea maritimă, iar noi tipuri de motoare, combustibili şi sisteme de gestiune a traficului vor creşte eficienţa şi vor reduce emisiile. Astfel, este stabilită atingerea până în 2050 a unui nivel de 40% în utilizarea în aviaţie a combustibililor care generează emisii de carbon reduse şi, tot până în 2050, reducerea cu 40% a emisiilor de CO2 ale UE generate de combustibilii din transportul maritim. De asemenea, sunt prevăzute, până în 2020, modernizarea completă a sistemului de control al traficului aerian, pentru realizarea obiectivelor Cerului Unic European, scurtarea duratei călătoriilor cu avionul, creşterea nivelului de siguranţă şi a capacităţii acestora şi finalizarea Spaţiului Aerian European Comun, acoperind 58 de ţări şi un miliard de locuitori.
În transportul urban, strategia prevede o trecere decisivă la automobile şi combustibili mai puţin poluante. Astfel, se are în vedere înjumătăţirea utilizării autovehiculelor alimentate în mod convenţional în transportul urban până în 2030 şi dispariţia lor progresivă din oraşe până în 2050, precum şi realizarea unui transport de marfă fără emisii de CO2 în centrele urbane importante, până în 2030. Totodată, se mai are în vedere apropierea de obiectivul ”zero decese” în transportul rutier până în 2050. În această perspectivă, obiectivul UE este acela de a reduce la jumătate numărul deceselor în trafic până în 2020 şi, de asemenea, garantarea poziţiei de lider mondial a UE în materie de siguranţă şi securitate în transportul aerian, feroviar şi maritim.