CE vrea să trimită maşini vechi în Europa de Est?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

CE vrea să trimită maşini vechi în Europa de Est?

Justiție 27 Iunie 2009 / 00:00 641 accesări

Decizia Comisiei Europene (CE) de a deschide procedura de infringement asupra României pentru modificarea taxei auto poate fi motivată de intenţia UE de a trimite maşinile vechi către pieţele din Europa Centrală şi de Est, stimulînd astfel cererea de maşini noi în vechile state membre, susţine Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). „Anunţul privind notificarea oficială a CE este prima fază a unei proceduri mai îndelungate, care, după cum s-a văzut în cazul precedent, a durat mai bine de un an. Ca şi fază a acestei proceduri, prin “notificarea oficială”, Comisia, fără a face acuzaţii, solicită unui stat membru explicaţii asupra unei anumite probleme. Anunţul nu este deci o “somaţie”. Totuşi, este ciudat faptul că, deşi procedura de infringement deschisă în 2007 şi închisă în 2009, pe motiv de schimbare/conformare a legislaţiei (sic!), este acum redeschisă în condiţiile în care OUG din februarie 2009 privind taxa de poluare este construită pe aceleaşi principii cu cea acceptată de către CE”, arată APIA România. Asociaţia spune că, pentru un comentariu “pertinent”, trebuie analizat textul oficial complet al CE. “Deocamdată avem doar un comunicat. Este posibil, la fel ca şi data trecută, ca din analiza textului să apară clarificări suplimentare. Oricum, din ceea ce cunoaştem, la actuala versiune a taxei de poluare, Comisia nu a avut observaţii atunci cînd ea a fost introdusă (în februarie 2009). De ce acum? Poate pentru faptul că “transferul” autoturismelor vechi către pieţele mai mari ale Europei Centrale şi de Est poate fi unul din instrumentele de stimulare a cererii pentru autoturisme noi în EU 15 (vechile state membre ale UE - n.r.)?”, conform sursei citate. APIA spune că a susţinut întotdeauna înnoirea parcului auto, ca element central al unei politici naţionale coerente în industria auto, principalii vectori de acţiune ai acestei politici fiind prima de casare şi taxa de poluare. În întreaga UE, prima de casare promovată de către România, începînd cu 2005, şi-a găsit ecou fiind multiplicată şi de alte zece state membre, arată documentul. “În ceea ce priveşte taxa auto (aplicată sub diverse forme şi de alte 16 state membre, atît pentru autoturismele noi, cît şi pentru cele de ocazie), considerăm că autorităţile române au datoria să solicite un punct de vedere şi de la alte comisii ale CE pentru că astăzi, cînd industria auto este privită în UE ca un sector principal în care trebuie acţionat pentru anularea efectelor crizei, CE şi oricare stat membru trebuie să aibă la baza oricăror decizii o analiza multisectorială care să ţină cont de întregul impact economic: locuri de muncă, creare de produse, probleme de mediu, contribuţie la PIB, venituri la buget. Avem deci nevoie de o analiză şi o decizie care să ţină cont de interesul naţional, iar acesta nu este în niciun caz de a ne “specializa”, ca stat membru al UE, în importuri de maşini de ocazie!”, conchide APIA. Amintim că CE a transmis, joi, României o scrisoare de somare în cazul taxei auto, prima etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar, cerînd modificarea legislaţiei în domeniu pe considerentul că sistemul actual creează o discriminare şi protejează industria internă de autovehicule noi.



12