Să nu credeţi că, sâmbătă, la Ministerul Turismului se şomează. Dacă Protecţia Consumatorilor (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor - ANPC) şi ANAF-ul (Agenția Națională de Administrare Fiscală) ne-au obişnuit să lucreze în weekend, ministerul cu pricina nu prea. Totuşi, iată că sâmbătă, 21 octombrie, Ministerul Turismului a găzduit o şedinţă operativă cu privire la identificarea măsurilor de prevenție în situații asemănătoare cu cea generată de agenția Omnia Turism. Potrivit unui comunicat al instituţiei, şedința a fost condusă de ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre, iar la grupul de lucru interinstituțional au participat: președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, președintele ANPC, Marcel Bogdan Pandelică, și vicepreședintele ANAF, Tudor Daniel Mihail.
Potrivit sursei citate, se iau la verificat toate agențiile de turism și toate tipurile de contracte aflate în derulare cu compania Omnia Turism, tocmai pentru a avea o imagine detaliată asupra acestui caz atipic. Ministerul Turismului analizează modalitatea prin care au acționat agențiile de turism în relațiile contractuale cu tour-operatorul Omnia Turism, urmând a se stabili dacă acestea au acționat în nume propriu în relația cu clientul sau în baza unui contract de mandat, caz în care responsabilitatea aparține Omnia Turism. „Menționăm că în acest moment licența de turism a Omnia Turism a fost retrasă de către direcția de specialitate din cadrul Ministerului Turismului. Totodată, ANAF întreprinde acțiuni de verificare a datelor financiare furnizate de departamentul de vânzări al agenției Omnia Turism, pentru identificarea cuantumului sumelor achitate de fiecare client în parte și pentru stabilirea prejudiciului cauzat agențiilor de turism partenere. Concomitent, în acest caz, organele competente ale statului român verifică potențialele elemente ale constituirii unei infracțiuni economice”, arată sursa citată.
ANPC derulează acțiuni de stabilire a respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor.
Turiştii prejudiciaţi de Omnia Turism vor fi despăgubiţi
Președintele ANAT întreprinde măsurile necesare constituirii unui fond de solidaritate prin care se urmărește despăgubirea persoanelor fizice prejudiciate de Omnia Turism cu o sumă mai mare de 1.000 de euro.
Se schimbă legea
În cadrul ședinței operative, au mai avut loc și discuții tehnice pe subiectul garantării pachetelor de servicii turistice, în special cu privire la Ordonanța nr. 26 din 30 august 2017 pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, ordonanță ce cuprinde o serie de măsuri în domeniul turismului menite să contribuie la protecția turiștilor. Ca urmare a cazului Omnia Turism, ministrul Turismului a anunțat că vor fi emise amendamente la această ordonanță, prin care agențiile de turism vor putea comercializa pachete turistice pe o perioadă de maximum 12 luni, vor putea desfășura activități turistice doar în baza unui singur obiect de activitate, modificarea realizându-se într-un termen de timp rezonabil, și în mod obligatoriu toate agențiile de turism din România vor avea în sarcină efectuarea auditului anual.
„Omnia Turism e cea mai mare PAGUBĂ de după Revoluţie”
Cele 8.500 de pachete turistice de 7,5 milioane de euro vândute de Omnia Turism, care nu se vor mai putea pune în practică după moartea patronului agenţiei, reprezintă cea mai mare pagubă consemnată în acest domeniu după Revoluţie, a declarat miercuri ministrul Turismului, Mircea Dobre. „Pierderea totală este de 7 milioane şi jumătate de euro, bani încasaţi deja de agenţia Omnia Turism din vânzarea unui număr de 8.500 de pachete vândute pentru anul 2018. Este cea mai mare pagubă de după Revoluţie, iar poliţa de asigurare acoperă doar atât: 50.000 de euro. Acum sunt 244 de persoane aflate în sejururi în diverse destinaţii din străinătate, cumpărate prin Omnia Turism, din care 158 sunt pe cont propriu, în sensul că trebuie să-şi plătească singuri cazarea”,a spus ministrul.
Mircea Dobre le recomandă turiştilor care au achiziţionat pachete printr-o agenţie de turism să verifice dacă, la rândul ei, agenţia a şi plătit transportul/avionul şi cazarea. Întrebat cum ar putea un turist să afle dacă agenţia a plătit transportul şi cazarea, Mircea Dobre a explicat că„există agenţia detailistă şi agenţia angrosistă; detailistul trebuie să-l informeze pe turist despre tot ce a făcut agenţia angrosistă; dacă şi detailistul minte, atunci avem de-a face cu un grup infracţional”.
Ministrul Turismului a mai spus că va introduce obligaţia ca pachetul de servicii turistice să fie dublat de o poliţă de asigurare care va acoperi inclusiv repatrierea în cazul în care agenţia are probleme financiare.
Asigurătorul Omnia Turism este Omniasig Vienna Insurance Group. „Agenţia este asigurată la societatea noastră pentru riscul privind rambursarea cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate de turist în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism”, au declarat reprezentanţi ai Omniasig. „Suma asigurată este de 50.000 USD/poliţa de asigurare, în conformitate cu prevederile legale”, precizează Omniasig.