Marea restructurare a căii ferate pare, cel puţin la prima vedere, o sabie cu două tăişuri. Dacă, pînă la urmă, criza economică a dat Executivului şansa de a reforma sistemul prin reducerea cheltuielilor companiilor - mamut care operează în calea ferată, trecerea pe linie moartă a peste 12.000 de salariaţi ar putea da o grea lovitură transporturilor feroviare. Pe lîngă faptul că aceste concedieri fără precedent în calea ferată vor închide multe trasee şi vor scoate din grafic cel puţin două trenuri din zece, deficitul de personal se poate repercuta asupra siguranţei circulaţiei. Deşi liderii federaţiilor feroviare au încercat să obţină, pe parcursul negocierilor cu administraţiile celor trei companii - Călători, Marfă şi CFR SA, dar şi cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor, continuarea investiţiilor în infrastructură şi salvarea cît mai multor locuri de muncă, discuţiile au mers pe principiul dialogului între surzi. Preşedintele Uniunii Sindicale \"Feroviarul\" Constanţa, Vasile Anghel, susţine că deşi ministrul Radu Berceanu a fost, în trecutul nu prea îndepărtat, un susţinător al salariaţilor din calea ferată, acum, acesta a făcut tot ce a putut pentru a concedia angajaţi. \"De cînd purtăm discuţii pe marginea disponibilizărilor, Berceanu nu a venit niciodată să le vorbească oamenilor despre această decizie. Are mai mult curaj pe la diverse televiziuni, unde spune cu totul altceva, dar la negocieri trimite tot felul de slujbaşi să ne ameninţe cu disponibilizarea. Cel mai bun exemplu este reprezentat de cei trei noi directori ai companiilor din sistem, numiţi politic, pentru a închide gura sindicatelor, dar care nu au niciun fel de putere de decizie în această problemă\", a declarat Anghel. Liderul sindical constănţean susţine că în urma discuţiilor dintre linderii sindicali, reprezentanţii Federaţiei Mişcare-Comercial au decis să declanşeze protestele pe parcursul primei jumătăţi a lunii aprilie. \"S-a tot vorbit despre scoaterea în stradă a peste 10.000 de oameni, dar trebuie să vedem ce putem face în plan teritorial pentru a mobiliza salariaţii. Am discutat pe marginea datei de declanşare a protestelor, dar s-a stabilit că trebuie să avem un interval cuprins între 1 şi 15 aprilie pentru a putea pune la punct toate lucrurile. Pentru ca mitingul să aibă efectele scontate, cel mai bine ar fi ca acesta să se desfăşoare în zilele de marţi, miercuri şi joi, atunci cînd oamenii ar putea participa în număr mare la proteste\", a mai afirmat Anghel. În urmă cu o săptămînă, preşedintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare - Comercial, Gheorghe Popa, a declarat că planul trimis sindicatelor de către Ministerul Transporturilor prevede reducerea numărului de personal cu 5.949 de salariaţi la CFR Marfa şi filialele ei, 2.545, la CFR Călători şi 3.536, la CFR SA. La ceste cifre se adugă 109 angajaţi ai Societăţii de Administrare Active Feroviare, Societăţii Feroviare de Turism, Autorităţii Feroviare Române şi Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară, însă programul de restructurare nu prevede nicio formă de protecţie socială pentru personalul disponibilizat. \"Un salariat disponibilizat în această perioadă deosebit de dificilă este un om sacrificat, fără nicio perspectivă. Mai mult, programul va afecta şi anumite comunităţi locale şi agenţi economici prin închiderea unor secţii de circulaţie şi prin anularea unui număr mare de trenuri\", a declarat atunci Popa.