RECLAMĂ FALSĂ Greu se mai schimbă năravul băncilor. Chiar şi în al cincilea an de criză, când deja e clar că o strategie de fraierit clienţii este cât se poate de păguboasă (vezi rata creditelor neperformante, numărul mare de procese colective etc.), bancherii nu se lasă. „Câteva bănci mari au anunţat recent promoţii la creditele de nevoi personale în lei, întrecându-se în a afişa dobânzi cât mai mici, în contextul în care tăticul Mugur Isărescu le certase că nu au scăzut suficient costurile împrumuturilor şi că au exagerat la depozite”, notează cei de la GhişeulBancar.ro. Astfel, după BCR şi Banca Transilvania, cei de la BRD au emis un comunicat în care promovau creditul cu „dobândă fixă de 6,5%, care scade cu 10% pentru clienţii care îşi încasează salariul la bancă”. În paragraful următor se mai spune că „dobânda anuală efectivă este de 13,23%”, după care se pune o steluţă care duce la un text scris cu font mic, în subsolul comunicatului, în care se menţionează că este vorba de un credit de 15.000 lei, luat de o persoană care-şi încasează salariul la BRD. „Mass-media au înţeles că dobânda nominală a creditului este de 6,5%, iar DAE este de 13,23% (Conso.ro) sau chiar 13,1% („Ziarul Financiar“). De fapt, DAE de 13,23% este valabilă doar pentru clienţii care lucrează deja cu banca. Pentru restul, dobânda este de 14%”, spun cei de la GhiseulBancar.ro. La rândul său, Banca Transilvania a adoptat o strategie similară, promovând „cel mai ieftin credit cu dobândă fixă de 9,7% şi DAE de 10,17%”. Evident, marjele sunt valabile doar pentru cei care iau salariul la bancă. „Creditul nu este, deci, cel mai ieftin. Sunt instituţii care oferă împrumuturi cu dobândă mai mică, şi nu doar celor care sunt deja clienţi. Volksbank şi Carpatica sunt doar câteva exemple”, potrivit GhiseulBancar.ro. Să menţionăm că şi BCR, prima bancă din sistem după active, urmează o strategie similară de marketing, scoţând în faţă dobânzile oferite clienţilor cu ştate vechi.
LECŢIE NEÎNVĂŢATĂ Ce nu înţeleg bancherii este că îşi taie singuri craca. Românii au deja pata pusă pe ei, iar trucurile de marketing nu fac decât să înrăutăţească lucrurile. „Băncile gândesc însă altfel. Cum? Păi cam aşa - „Cum aş putea să promovez corect un credit? Să pun cu litere mari că dobânda e de 15% şi apoi cu litere mici, în josul afişului, că cei care au un istoric bun al plăţilor şi cei care îşi încasează salariul aici beneficiază de o reducere? Cine mai vine la mine?”. „Dacă într-adevăr gândesc aşa, atunci chiar n-au învăţat nimic în ultimii ani. Un client înşelat sau abuzat, de pe urma căruia s-a profitat pe termen scurt, pentru atingerea unui target, va provoca ulterior pierderi mai mari decât câştigurile iniţiale”, conchid cei de la GhiseulBancar.ro. Să ne aducem aminte că reclamele agresive din 2007 - 2008, în care se promovau creditele cu dobândă introductorie (cost mult sub media sistemului, dar valabil numai în primele două-trei luni de contract), sunt responsabile pentru majoritatea creditelor neperformante de astăzi.