Anul care se apropie de final le-a oferit specialiştilor Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa (MINAC) satisfacţii mari din punct de vedere al descoperirilor efectuate pe teren. Dacă în ceea ce priveşte săpăturile sistematice, pentru care s-au alocat cu întârziere fonduri din partea Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, cercetările au constat în continuarea săpăturilor din campaniile anterioare, Autostrada Soarelui a fost cea care le-a oferit mari surprize şi satisfacţii profesionale specialiştilor.
„NE-AM RETRAS PAS CU PAS, AM CEDAT METRU CU METRU” „Cele mai stresante, dar şi cu satisfacţii mari au fost săpăturile de pe Autostradă, din iarnă până în iunie, pentru că în iunie ne-am retras pas cu pas, am cedat metru cu metru”, a spus directorul MINAC, dr. Gabriel Custurea. Pe tronsonul Medgidia-Constanţa au fost descoperite, în dreptul localităţii Valu lui Traian, o serie de gropi rituale şi morminte de inhumaţie de epocă elenistică şi romană, responsabilul ştiinţific al săpăturilor fiind Constantin Nicolae, valurile de pământ şi necropola cu cele 300 de morminte cercetate de Tiberiu Potârniche, precum şi importanta aşezare medieval-timpurie săpată de Cristina Talmaţchi, contemporană cu bisericuţele de cretă de la Basarabi.
De altfel, cele mai importante descoperiri din acest sector, dar şi cele de pe centura ocolitoare a municipiului Constanţa au făcut obiectul unei expoziţii ce a fost deschisă, la începutul lunii octombrie, în cadrul Sesiunii Internaţionale „Pontica”.
CERCETĂRILE CONTINUĂ Săpăturile de salvare la Autostradă continuă pe tronsonul Medgidia-Cernavodă. Începutul toamnei i-a găsit pe specialiştii MINAC, cărora li s-au alăturat colegi de la Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” şi de la Muzeul Naţional de Istorie al României, pe tronsonul Cernavodă-Medgidia, pentru a pune un diagnostic arheologic. În urma acestuia s-au identificat două puncte de cercetare: unul în valul mare de pământ şi unul în valul de piatră - din secolele al IX-lea şi al X-lea, dar şi doi tumuli aplatizaţi. Au fost scoase la iveală câteva bordeie, dar şi o groapă de gunoi extrem de importantă pentru arheologi. Lucrările propriu-zise, care s-au desfăşurat în perioada 12-21 decembrie, au fost întrerupte din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, materialul arheologic descoperit fiind împachetat şi urmând să fie analizat în perioada următoare. Cercetările vor fi reluate anul viitor, termenul de finalizare a săpăturilor de salvare de pe tronsonul Medgidia-Cernavodă fiind 31 martie 2012.