Dispariţia navei Arctic Sea continuă să fie înconjurată de mister, aceasta fiind localizată de mai multe surse concordante în largul Capului Verde. O cerere de răscumpărare, adică în bani, a fost trimisă companiei proprietare a navei, Sol Chart Management, în Finlanda, a declarat, sîmbătă, la Helsinki, şeful Biroului naţional de anchete al poliţiei finlandeze, Jan Nyholm. Valoarea răscumpărării cerute ar fi de 1,5 milioane de dolari. O asemenea situaţie este considerată aberantă, din cauza sumei, considerată mică pentru aceste cazuri. ”Este un prim semn bun că există intenţia de a elibera echipajul”, a apreciat, totuşi, duminică, Mihail Voitenko, expert maritim rus. Rusia, al cărei preşedinte, Dmitri Medvedev, a cerut miercuri marinei să caute nava Arctic Sea, refuză în continuare să confirme reperarea acesteia în Atlantic, în largul coastelor africane.
Dispariţia cargoului Arctic Sea a generat o mobilizare internaţională care dă întregii poveşti un iz de enigmă demnă de un roman de spionaj. 20 de ţări sînt implicate în ancheta în curs la Helsinki. La ordinul Kremlinului, marina rusă este pe urmele vasului, cu sprijinul NATO. În această poveste ultrasensibilă, Moscova şi NATO îşi coordonează eforturile şi îşi împărtăşesc toate informaţiile pe care le au, a declarat, sîmbătă seară, ambasadorul rus la NATO, Dmitri Rogozin. Anchetatorii finlandezi au refuzat să dea cel mai mic detaliu despre soarta vasului şi echipajului său, argumentînd că nu doresc să pună în pericol ancheta sau securitatea cuiva. Poziţia vasului, care s-ar afla la vest de coastele Africii, era în continuare neclară, duminică. La Paris, un purtător de cuvînt al serviciilor de informaţii ale armatei a anunţat sîmbătă că o fregată rusească se află în Atlantic, îndreptîndu-se spre sud, probabil pentru a-i ieşi în întîmpinare vasului dispărut. Moscova a refuzat pînă în prezent să confirme poziţia vasului şi păstrează secrete informaţiile pe care le are.
Arctic Sea părăsise Finlanda la 23 iulie, cu destinaţia Algeria, avînd la bord, oficial, o încărcătură de lemn în valoare de puţin peste un milion de euro şi a dat ultimul semn de viaţă la sfîrşitul lunii iulie, în largul coastei vestice franceze. Cu o întîrziere de o săptămînă, poliţia suedeză anunţase în 30 iulie că Arctic Sea a fost abordat în Marea Baltică, în noaptea plecării, de bărbaţi mascaţi care s-au prezentat drept poliţişti în căutare de droguri, dar care au părăsit nava după cîteva ore. Comisia Europeană anunţase însă vineri un al doilea atac, în largul Portugaliei, care nu are nimic de-a face cu actele de piraterie tradiţională. Experţii au avansat tot felul de ipoteze pentru a explica această dispariţie: o nouă formă de piraterie, o reglare de conturi mafiotă, trafic de droguri, diferend comercial sfîrşit prost.
După ce presa britanică şi finlandeză au scris duminică despre posibilitatea unei încărcături secrete radioactive la bordul vasului, care ar explica tot misterul care înconjoară dispariţia sa, autorităţile finlandeze au negat în termenii cei mai fermi. Directorul general al Autorităţii finlandeze pentru Securitate Nucleară (STUK) a anunţat că vasul fusese supus unei măsurători a radioactivităţii înainte de a ridica ancora din portul Pietarsaari, care s-a dovedit negativă.