CFR, din nou datornic după ce istoria a folosit guma

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Datorii istorice şterse de Guvern

CFR, din nou datornic după ce istoria a folosit guma

Eveniment 08 Septembrie 2011 / 00:00 680 accesări

Datorii? Cum? CFR mai are datorii? Ciudat! Dat fiind politica din ultimul timp în ce priveşte privatizarea CFR (o ştiţi, aceea care a început cu vânzarea căilor ferate la fier vechi – n.r.) şi care stipulează fără drept de apel, punând căluşul Ordonanţei de Urgenţă (nr. 10/2011 privind rectificarea bugetului de stat – n.r.) în gura celor care aşteaptă şi acum banii (vezi ENEL Electrica), că societatea este iertată de datoriile istorice, nu putem decât să ne mirăm… Sau nu! Datoriile cele proaspete, căci despre cele istorice am vorbit deja, înregistrate la finalul lunii iunie, sunt de circa 600 milioane lei, ceea ce ne duce cu gândul la faptul că CFR a reuşit performanţa de a face câteva sute de milioane de lei datorie/lună!!! Unde sunt reprezentanţii CFR în acest peisaj apocaliptic? Ei se aşază după ghilimele, declarând, cu avânt pionieresc, că se continuă politica de reduceri a cheltuielilor la serviciile de exploatare şi diminuarea tarifelor la unele prestaţii, după cum urmează: \"Şi în perioada următoare va fi continuată politica de reduceri a cheltuielilor în ceea ce priveşte serviciile de exploatare executate de terţi, prin diminuarea tarifelor la unele prestaţii\", au precizat reprezentanţii CFR Călători. Se poate mai vag de atât? În niciun caz. Desigur, ştim deja...

Ordonanţa pomenită mai sus prevede că în bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii va fi cuprinsă suma de 432,8 milioane lei la subvenţii pentru Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători - SA, precum şi suma de 236,6 milioane lei pentru acoperirea obligaţiilor de plată la capitolul asigurări şi asistenţă socială. De ce? Simplu: CFR Călători şi-a majorat pierderile în primul semestru cu peste 70%, la 125,4 milioane lei (29,5 milioane euro), faţă de primele şase luni 2010, în timp ce veniturile s-au diminuat cu 6%, la 1,07 miliarde lei. Traficul de călători pe calea ferată a scăzut în primul semestru cu 7%, la 27,8 milioane de pasageri, comparativ cu nivelul din primele şase luni din 2010, de 29,8 milioane pasageri.

EXISTĂ O EXPLICAŢIE Scăderea numărului de pasageri a fost determinată de diminuarea numărului de navetişti pe fondul reducerii locurilor de muncă, de scăderea vitezei de circulaţie din cauza lucrărilor la infrastructura feroviară, dar şi de creşterea ratei de motorizare şi de trendul crescător în cota de piaţă a transportului auto, potrivit reprezentanţilor CFR Călători.

Restructurarea CFR Călători pentru creşterea eficienţei serviciilor feroviare este una dintre măsurile asumate de Executiv faţă de FMI. Restructurarea companiei are în vedere inclusiv modificarea contractelor de servicii pentru pasageri, printr-o mai bună recuperare a costurilor, iar planul strategic va ţinti o reducere de 15% a pierderilor şi eliminarea arieratelor noi în 2011. De asemenea, Guvernul s-a angajat ca, până în toamnă, să opereze reduceri de personal, respectiv la Marfă - 3.000 de posturi, la CFR SA 1.500 de posturi, iar la CFR Călători este preconizată scăderea cu 1.000 de posturi.

ŞI BOMBA! CFR Călători se numără printre primele companiile care ar putea avea management privat, alături de Nuclearelectrica, Hidroelectrica, CFR Marfă, CFR Călători, CFR Infrastructura, SNLO, CNH şi Oltchim. Reamintim că, la ultima sa vizită, şeful misiunii FMI în România, Jeffrey Franks, a declarat: \"Astfel de întreprinderi trebuie să se restructureze, să se privatizeze sau să se închidă, pentru a nu trage în jos economia încă doi, trei ani de acum încolo\".

CE ÎNŢELEGE GUVERNUL PRIN RESTRUCTURARE? Simplu! Salariile a 60% din personalul CFR SA (respectiv peste 15.000 de angajaţi din cei aproape 25.000 – n.r.) vor fi diminuate cu 25-28% ca urmare a intenţiei companiei feroviare de a reduce, în perioada septembrie - decembrie, săptămâna de lucru de la cinci la patru zile, se arată într-un comunicat al Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Transporturi FNST Elcatel. \"Urmarea inconsistenţei şi nerealismului eternelor programe de restructurare, finalizate exclusiv prin concedieri colective ale personalului de execuţie sau diminuări consistente ale veniturilor salariale, reprezentanţii structurilor sindicale reprezentantive din CN CF CFR SA au fost înştiinţaţi asupra intenţiilor de reducere a săptămânii de lucru de la cinci zile la patru zile, cu reducerea corespunzătoare a salariului, pentru perioada septembrie - decembrie 2011\", se menţionează în comunicat.

Reprezentanţii federaţiei consideră – şi au dreptate - că măsura va crea \"grele şi inexplicabile dezechilibre între personalul de întreţinere şi reparaţii ce lucrează în regim de opt ore şi cel care manipulează sau intervine la instalaţiile de centralizare şi telecomandă, electrodinamică sau electronică în regim de tură sau turnus\". Pe de altă parte, dacă stăm să ne gândim că din peste 6.000 de km de cale ferată, aproape 2.000 îngroaşă deja buzunarele portocalii sub formă de fier vechi, de ce ne-am mai mira că nu mai este nevoie de oameni? Păcat că aceştia nu se pot vinde la fier vechi… Sau pot? No comment!



12