Una dintre privatizările care s-au aflat sub lupa tuturor este cea a societăţii CFR Marfă. Cum, la noi, nimic nu se face fără a trece prin furcile caudine, nici privatizarea aceasta nu a ieşit din tipar, fiind stuchită de mulţi sau prezicându-i-se sfârşitul înainte de a începe. În iunie, Grup Feroviar Român (GFR) a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni. Din acel moment au început atacurile şi indicaţiile lui Băsescu către procurori, care ar fi trebuit să se ocupe de privatizare. Nici omul de afaceri Gruia Stoica, care deţine GFR, nu a scăpat, fiind acuzat de Băsescu că nu are banii necesari unei astfel de investiţii majore. Ieri a fost ultimul termen pentru depunerea sumei care ar fi certificat finalizarea privatizării. Lucrurile nu s-au desfăşurat însă aşa.
TOTUL A STAT ÎNTR-UN AVIZ? Deşi în mod oficial nu s-a anunţat nimic, surse apropiate discuţiilor au spus că procesul de privatizare a CFR Marfă a eşuat deoarece comisia de privatizare şi GFR nu au ajuns la un rezultat pentru încheierea transferului de acţiuni în proprietate privată. GFR a notificat, în data de 24 septembrie, Consiliului Concurenţei concentrarea economică pe care o va realiza prin preluarea pachetului de acţiuni reprezentând 51% din acţiunile CFR Marfă. Întrucât documentaţia depusă nu era completă, Consiliul Concurenţei a solicitat GFR transmiterea tuturor informaţiilor până pe data de 21 octombrie 2013. Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a precizat că s-a primit solicitarea de aprobare a tranzacţiei, însă a fost anunţat că nu este completă. El spune că GFR avea timp suficient să vină cu informaţiile respective, însă nu a fost aşa. Gruia Stoica s-a plâns că, în acest moment, comisia de privatizare invocă termenul de obţinere a avizului din partea Consiliului Concurenţei drept motiv pentru un anticipat eşec al tranzacţiei, pentru a ascunde faptul că în mod flagrant nu şi-a îndeplinit obligaţiile care îi revin. Până în prezent, GFR a plătit o garanţie de 10 milioane de euro şi un avans de 20 milioane de euro, reprezentând 10% din valoarea tranzacţiei. „Comisia de privatizare a arătat că tranzacţia nu poate fi încheiată pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive din Hotărârea de Guvern privind transferul de acţiuni”, au menţionat sursele citate.
ORDINE PREZIDENŢIALE Ieri, Traian Băsescu a declarat că orice om care urmăreşte modul în care se desfăşoară procesul de privatizare a CFR Marfă poate considera că, mai devreme sau mai târziu, acesta va face obiectul unei anchete. În replică, premierul Victor Ponta a declarat că lui Băsescu „i-a intrat în sânge să dea ordine procurorilor“: „Mi se pare absolut anormal şi de criticat faptul că preşedintele ţării dă tot timpul indicaţii procurorilor. Ultima dată a dat indicaţii că nu ştiu ce să facă procurorii la CFR. Eu sunt convins că procurorii ştiu ce să facă de capul lor, fără să le spună Băsescu“. În opinia lui, acest lucru denotă faptul că preşedintele „încă nu înţelege ce se întâmplă în România“. Premierul a arătat că, dacă în luna august şeful statului „nu putea dormi bine ca nu cumva să fie dat CFR-ul, acum, dacă nu se dă, e o mare catastrofă. E exact ca în bancurile cu bască, fără bască“. Întrebat de jurnalişti cine îşi va asuma un eventual eşec al privatizării CFR Marfă, Ponta a răspuns: „Cine vreţi dvs. La B1 o să şi-l asume Guvernul USL“. Premierul a mai spus că, „după ce preşedintele a dat ordin să fie luaţi toţi de DNA“, funcţionarii sunt „temători“, în replică Preşedinţia transmiţând că, dacă vreun funcţionar, ministru sau chiar premierul au încălcat legea, „atunci au toate motivele să fie temători“.