Drumul noii Constituţii trebuie bătătorit de tot soiul de avize legislative, iar „părinţii” Legii fundamentale trec prin furcile caudine până când vor vedea proiectul parafat şi proaspăt legat. După ce a trecut de comisii, unde au fost adoptate peste 500 de amendamente, proiectul de revizuire a Constituţiei a ajuns la Consiliul Legislativ (CL), care i-a dat aviz favorabil, însă cu o serie de observaţii. Preşedintele Comisiei juridice din Senat, senatorul PNL Tudor Chiuariu, a declarat că avizul CL a analizat chestiuni de „oportunitate politică“, în special în ceea ce priveşte atribuţiile executive ale şefului statului, fiind comise şi o serie de erori de interpretare. El spune că vor fi analizate toate observaţiile Consiliului Legislativ, „unele mai pertinente, altele mai puţin“. În opinia senatorului liberal, în avizul CL ar fi trebuit să se aibă în vedere faptul că se doreşte o schimbare de sistem politic, „prin care preşedintele este şeful statului, dar nu mai este al doilea şef al Executivului, alături de primul-ministru, aşa cum a fost consacrat de Constituţia din 1991 şi de lucrările teoreticienilor citaţi de Consiliul Legislativ“. Chiuariu atrage atenţia că „sursa conflictelor majore din sistemul politic românesc în aceşti 22 de ani, de la Constituţia din 1991, a fost tocmai faptul că am avut doi şefi ai Executivului“. El a menţionat că şi ultima decizie a Curţii Constituţionale de la suspendarea lui Traian Băsescu a constatat acelaşi lucru, „că preşedintele îşi arogă competenţe din zona Guvernului“.
BĂTĂLIA PE ATRIBUŢII Senatorul Chiuariu a adăugat că în avizul CL se afirmă că şeful statului rămâne cu atribuţii executive, dar nu sunt enumerate acestea. El a fost întrebat dacă nu este vorba despre atribuţii executive prin prisma faptului că preşedintele va putea în continuare să prezideze şedinţele de Guvern şi este şeful CSAT. Chiuariu a replicat: „Actele executive le adoptă Guvernul, nu le adoptă preşedintele. El nu participă în niciun fel. E doar o chestiune de politeţe, de rang (...) dar nu intervine în niciun fel în procesul decizional executiv. La fel, în ceea ce priveşte securitatea naţională, pentru că hotărârile din CSAT sunt obligatorii pentru celelalte autorităţi, care însă trebuie să emită acte executive pe care să le pună în aplicare“.
TRASEISMUL De asemenea, Chiuariu a criticat şi observaţiile făcute de CL în ceea ce priveşte traseismul politic: „Ei zic aşa: „dom\'le, dacă îşi pierde mandatul odată cu demisia din partid, nu mai are sens să interzicem constituirea de grupuri parlamentare noi, pe parcursul mandatului, fiindcă ăia îşi pierd mandatul şi, deci, nu mai pot constitui grupuri parlamentare noi”. Fals, ei pot să nu părăsească partidul care i-a ales, sau să fie excluşi, şi nu pierd mandatul, dar pot constitui un grup parlamentar nou, ceea ce noi nu credem că e corect, pentru că nu mai reprezintă voinţa cetăţenilor aşa cum a fost exprimată la alegeri“. În ceea ce priveşte referendumul, senatorul PNL a menţionat că este o decizie corectă ca iniţierea scrutinului să poată fi cenzurată de Parlament, deoarece „nu oricine, oricând, oricum poate să facă un referendum şi ştim că, din punct de vedere al standardelor democratice, e chiar periculos şi s-a dovedit că cei care doreau să răstoarne un regim democratic au folosit în acest scop ca instrument referendumul“. El a apreciat că CL ar fi trebuit să aibă în vedere totalitatea modificărilor pe care le aduce proiectul de lege de revizuire a Constituţiei.