Ambasadorul Republicii Chineze în România, Liu Zengwen, afirmă că oamenii de afaceri din ţara sa sunt interesaţi să investească în infrastructura rutieră din România, inclusiv în autostrăzi, dar pentru investiţii mari trebuie asigurate garanţii de stat. El a precizat că oficialităţile din România şi China au discutat posibilităţile de colaborare în ceea ce priveşte dezvoltarea infrastructurii din ţara noastră şi reprezentanţii unei firme chineze au făcut vizite de documentare şi au discutat nişte probleme tehnice în teritoriu, dar el consideră că, \"deocamdată, acest proces este prea încet şi trebuie împins înainte\". \"Trebuie să recunoaştem că există nişte probleme care trebuie să fie rezolvate, căutând, ambele părţi, soluţiile potrivite\", a spus Liu Zengwen. Potrivit acestuia, investitorii chinezi trebuie să cunoască foarte bine cadrul legislativ şi perioada de recuperare a investiţiei, pentru ca avantajele să fie reciproce. \"Investiţia nu este de pomană\", a spus ambasadorul. El a precizat că investitorii chinezi sunt interesaţi de infrastructura rutieră din România, precizând însă că în cazuri precum Autostrada Transilvania există deja alţi investitori şi, în general, pentru autostrăzi \"este nevoie de investiţii mari, nu de câteva milioane (de dolari - n.r.)\". Potrivit ambasadorului, pentru investiţiile mari trebuie asigurate garanţii de stat sau garanţii comerciale, iar în acest moment statul român nu poate să le ofere, fiind condiţionat de deficitul bugetar stabilit cu FMI şi UE. \"Într-adevăr, investiţiile mari trebuie să fie asigurate, adică garanţii de stat sau garanţii comerciale. Dacă cineva a luat un credit din banca comercială, sigur trebuie să fie asigurat, dar cu o cifră limitată. Dacă o investiţie sau fondul de stat vine aici, trebuie să fie asigurată prin garanţie de stat. În anumite situaţii statul român nu poate oferi aceste garanţii de stat. Am discutat cu oficialităţile române, este o problemă foarte importantă. Dacă nu se rezolvă potrivit cu măsurile potrivite sau adecvate, e greu să mai înaintăm. De ce? FMI şi UE au stabilit o cifră pentru România anuală să nu fie depăşită anual pentru garanţia de stat, pentru a controla deficitul bugetar, să nu depăşească cota stabilită de ei\", a spus ambasadorul.
Liu Zengwen a arătat că România trebuie să respecte neapărat această condiţie, existând \"o situaţie de dilemă\", dar ambele părţi - română şi chineză - sunt de acord să caute soluţii \"împreună, depunând mari eforturi în această privinţă\". \"Dacă un obiectiv de investiţie mic se poate rezolva prin contractul comercial, nu e nicio problemă. Dacă partea română are fonduri, are bani, se poate realiza orice lucrare mică sau mijlocie în domeniul infrastructurii. Pentru lucrările mari e nevoie… dacă banii nu sunt asiguraţi, ce să fac? Nimeni nu vrea să piardă banii pe care i-a investit, asta e problema\", a conchis ambasadorul.
Contextul în care vine propunerea chineză este cel în care Comisia Europeană tocmai a sistat toate fondurile pentru drumurile româneşti pe motivul lipsei de transparenţă şi furturilor ieşite din comun din acest domeniu.