În sfârșit, un studiu realist despre ce se întâmplă în România - „perspectivele consumatorilor români au scăzut în decembrie, iar veniturile ajung în continuare doar pentru acoperirea necesităților zilnice, deși economia României a crescut considerabil anul trecut“. Studiul aparține GfK, care calculează un scor de 10,6 puncte pentru perspectivele românilor. Nu trebuie să înțelegeți ce și cum, ci doar să știți că în urmă cu un an, înainte de creșterea asta „spectaculoasă“ a economiei și de reducerea TVA la alimente, printre altele, scorul era mai bun, de 17,7 puncte. După cum spuneam, cei de la Gfk notează că veniturile românilor ajung doar în oarecare măsură pentru acoperirea nevoilor zilnice, astfel că „înclinația spre consum nu s-a modificat mult nici în trimestrul IV din 2015, ba chiar a scăzut cu 1,2 puncte, la -7,6 puncte“. Lucrurile stau ceva mai bine în Europa, în ciuda crizei refugiaților și ecourilor atentatelor de la Paris, potrivit GfK - „Costurile reduse cu energia, pe fondul ieftinirii petrolului, și evoluțiile bune ale economiilor vestice au dus climatul de consum într-o zonă pozitivă, la 12,2 puncte“.