BILANŢUL TRAGEDIEI . Unul dintre cei trei supravieţuitori ai catastrofei aviatice de la aerodromul Tuzla, locotenentul Liviu Antim, a murit, luni noaptea, la Bucureşti, în urgenţa Spitalului Universitar de Urgenţă Militar Central. Potrivit medicilor legişti, locotenentul Antim şi-a pierdut viaţa ca urmare a unui şoc combustional. “Bărbatul avea arsuri pe 90% din corp, dar jumătate din trup era carbonizat. Nu avea alte leziuni majore”, se arată în raportul întocmit de Institutul de Medicină Legală „Mina Minovici”. Starea celorlalţi doi militari care au scăpat cu viaţă din carnagiu, maistrul clasa IV Marius Nazare şi căpitanul Daniel Bâlsanu, este stabilă. Ei sunt internaţi în Secţia de Terapie Intensivă a Spitalului Militar. Unul dintre ei are o contuzie cerebrală şi arsuri uşoare, iar al doilea a suferit traumatisme toraco - abdominale şi de bazin. Ministerul Apărării Naţionale a publicat, ieri, lista celor care şi-au pierdut viaţa în tragedia de luni. Este vorba despre comandorul Nicolae Jianu, de 49 de ani, comandantul Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene “Aurel Vlaicu”, de la Boboc, (căsătorit, doi copii), lt. comandorul Cătălin Vicenţiu Antoche, de 34 de ani, (căsătorit, un copil), lt. Lavinia Guiţă, de 26 de ani, necăsătorită, maistrul militar clasa I Răzvan Rângheţ, de 43 de ani, (căsătorit, doi copii), lt. Liviu Antim, de 27 de ani, necăsătorit, maistrul militar clasa a II-a Florin Claudiu Cişmaşu, de 34 de ani, din Mangalia, (căsătorit, doi copii), maistrul militar clasa a II-a Cătălin Rădoi, de 36 de ani, (căsătorit, un copil), din Constanţa, maistrul militar clasa a III-a Băduţ Papuc, de 29 de ani, necăsătorit, fruntaşul Constantin Vlăduţ Sărman, de 26 de ani, necăsătorit, din Mangalia, fruntaşul Marius Cătălin Chioveanu, de 22 de ani, necăsătorit, fruntaşul Cosmin Furtună, de 28 de ani, necăsătorit, din Constanţa, şi soldatul Cosmin Florescu, de 25 de ani, necăsătorit, din Mangalia.
DURERE CUMPLITĂ. Rudele celor 11 militari care au pierit în tragedia de la aerodromul Tuzla au fost chemate, ieri dimineaţă, la Cimitirul Central, pentru identificarea victimelor catastrofei aviatice. Au plecat cu lacrimi în ochi, abia reuşind să vorbească, sufocaţi de amărăciune... „Mi-a murit băiatul. Avea 26 de ani... Nu ştiu de ce a trebuit să se întâmple aşa ceva”, a spus mama fruntaşului Constantin Vlăduţ Sărman. Trupul neînsufleţit al acestuia a fost identificat cu ajutorul unei bucăţi din cartea de identitate, găsite de anchetatori la locul tragediei. Până în jurul orelor 16.00, oamenii legii stabiliseră identitatea a nouă din cele 11 cadavre carbonizate. La Cimitirul Central au sosit şi trei medici legişti din cadrul Serviciului de Medicină Legală Constanţa, pentru a efectua necropsiile. În tot acest timp, pe un trotuar de lângă cimitir au fost aliniate cele 11 sicrie în care militarii urmează să fie înmormântaţi... La Constanţa s-au aflat, ieri, şi doi experţi ai Institutului de Medicină Legală „Mina Minovici”, din capitală, care au ajutat la identificarea cadavrelor.
VERIFICĂRI. În paralel, la Baza Militară de la Tuzla, a avut loc o mobilizare impresionantă de forţe pentru aflarea cauzelor care au dus la prăbuşirea avionului AN-2 şi implicit la moartea a 12 oameni. Luni seară, prin ordin al procurorului general al României, Codruţa Kovesi, cauza a fost preluată de Secţia Parchetelor Militare a Parchetului General. Ancheta este condusă de adjunctul Secţiei Parchetelor Militare, col. Nicolae Lupulescu. Pentru a asigura toate măsurile procedurale necesare cercetării din punct de vedere criminalistic, la Constanţa a fost trimis şi Marius Iacob, procuror şef al Secţiei de Urmărire Penală şi Criminalistică a Parchetului General, dar şi criminalişti conduşi de cms şef Gabriel Ţâru, directorul Institutului de Criminalistică al Poliţiei Române. La primele ore ale dimineţii de ieri, anchetatorii au reluat verificările. 40 de militari au periat la pas atât pista de decolare, cât şi zona în care s-a prăbuşit avionul. Misiunea militarilor a fost aceea de a descoperi posibile bucăţi desprinse din avion în momentul decolării, care ar fi putut duce la prăbuşirea acestuia. De asemenea, pe o rază de 50 de metri în jurul resturilor aeronavei, au fost căutate eventuale bucăţi din avion împrăştiate în momentul impactului cu solul.
RECONSTITUIRE. Echipa de procurori şi criminalişti care anchetează acest caz a refăcut, ieri, la bordul unui elicopter IAR 330 PUMA Naval al Forţelor Navale, ultimele secunde ale zborului avionului AN-2, prăbuşit luni după-amiază. Reprezentanţii comisiei spun că au încercat să afle cât de mult a deviat avionul de la direcţia de zbor dar şi să elucideze împrejurările în care acesta s-a prăbuşit. Criminaliştii au filmat şi fotografiat zona din elicopter pentru a strânge cât mai multe probe care să-i ajute la aflarea adevărului. În jurul prânzului, militarii sub coordonarea procurorilor au început să încarce în camioane ale armatei resturile avionului AN-2. Bucăţile de dimensiuni mai mici au fost introduse în cutii, motorul fiind urcat în maşini cu ajutorul unei macarale. Rămăşiţele aeronavei vor fi depozitate într-un hangar pentru a fi examinate. Potrivit procurorilor, în ciuda impactului devastator cu solul, motorul avionului a rămas aproape intact.
CAUZE INCERTE. Generalul de Flotilă Aeriană Victor Strâmbeanu, comandantul Componenţei Operaţionale Aeriene din MAp, spune că sunt luate în calcul toate posibilităţile: „Suntem încă în faza prelevării probelor şi conservării acestora, ele urmând a fi analizate ulterior. Rămân deschise toate variantele. Mergem pe cele trei piste consacrate, respectiv factorul uman, factorul tehnic şi factorul de mediu. Sperăm să finalizăm cât mai repede această anchetă, pentru a evita pe viitor producerea unor incidente similare. Până în prezent nu am vorbit cu supravieţuitorii. Am luat, însă, mai multe declaraţii martorilor oculari şi pot spune că au furnizat date foarte valoroase. Aceste informaţii corelate cu celelalte probe pe care le obţinem prin metodele noastre de la locul prăbuşirii avionului ne vor conduce la o concluzie cât mai aproape de adevăr. Convorbirile cu turnul de control au fost normale. Până la desprinderea de sol nu au fost probleme, deci convorbirile radio nu sunt relevante pentru anchetă. Până în prezent nu avem indicii că ar fi fost o explozie la bordul aeronavei. Pot spune că avionul a venit la sol într-o poziţie aproape orizontală, cum spunem noi, a venit placat“. Anchetatorii exclud posibilitatea opririi motorului avionului în zbor. Aceleaşi surse judiciare spun că la manşa AN-2 se afla căpitanul Daniel Bâlsanu, copilot fiind lt. Lavinia Guiţă. Generalul de flotilă a menţionat că, în cel mult 30 de zile, va fi realizat un raport preliminar şi că, până la finalizarea cercetărilor, au fost oprite toate zborurile pentru tipul de navă AN-2. „Estimăm că vom avea nevoie de două luni pentru finalizarea anchetei. Au fost efectuate mai multe audieri în paralel şi sperăm ca acestea, împreună cu expertizele tehnice, să ducă la descoperirea cauzelor exacte care au dus la producerea evenimentului“, a menţionat procurorul şef Marius Iacob.
SALVAŢI DE UN COLEG. „Niciunul dintre pasagerii avionului de la Tuzla nu a sărit din aeronavă. Cei trei militari care au ajuns la spital (Marius Nazare, Daniel Bâlsanu şi Liviu Antim) au fost scoşi din flăcări de către un coleg de la Marină, Marian Marin, şeful Comandamentului de Scafandri de Luptă, care a intrat în aparatul de zbor imediat după producerea accidentului. A salvat ce a putut. A suferit şi el mai multe arsuri, însă a refuzat să se ducă la spital. A fost, şi cred că putem să-l considerăm aşa, un erou“, a spus gen. Strâmbeanu. Colegii maistrului Marius Nazare, unul dintre supravieţuitorii catastrofei de la Tuzla, spun că scafandrul s-a mai aflat până acum de şase ori la un pas de moarte, în timpul unor misiuni. A scăpat cu viaţă de fiecare dată.
Florin CICAL, Răzvan MIHĂILESCU