Cine are „Rablă”, să scape de ea!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Prime majorate?

Cine are „Rablă”, să scape de ea!

Eveniment 02 Februarie 2013 / 00:00 4357 accesări

Programul „Rabla” a fost iniţiat de reprezentanţii Ministerului Mediului ca o soluţie la înnoirea parcului auto a României şi a eliminării din trafic a autovehiculelor vechi, care poluau. Măsura s-a dovedit a fi una de succes, în prezent dârele groase de fum scoase de ţevile de eşapament devenind o raritate. Dar, orice început trebuie să aibă şi un sfârşit (la un moment dat). Vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, a declarat că programul Rabla a început să obosească şi va produce distorsiuni în piaţa auto, motiv pentru care ar trebui eliminat în următorii ani. „Cred că trebuie ca, la nivelul lui 2013, să anunţăm un volum mai mic de maşini care ar trebui retrase din circulaţie, astfel încât într-un interval rezonabil, anunţat de asemenea dinainte, de 2-3 ani, să renunţăm complet la programul Rabla. El nu-şi va mai produce efecte”, a declarat Brent Valmar. El a precizat că, pentru 2013, ar trebui anunţat cât mai curând un contingent fix cu o valabilitate a tichetului de o lună, maximum o lună şi jumătate, cu o valoare mai mare decât până acum şi cu un singur tichet utilizabil la achiziţionarea unei maşini noi.

PRIMA DE CASARE, ÎN CREŞTERE De asemenea, el a adăugat că, pentru stoparea speculei cu tichete, ar trebui ca tranzacţiile cu bonurile Rabla să fie făcute în baza unui act astfel încât să se ştie cât s-a plătit, pentru ca venitul realizat să fie impozitat. Vicepreşedintele APIA a mai spus că programul a fost eficient la început, fiind dorit de toată lumea, pornind de la producători, importatori şi terminând cu clienţii finali, că au fost produse efectele pozitive dorite. „Trebuie să găsim căi să sprijinim, pe de o parte, eforturile de înnoire a parcului prin retragerea din circulaţie a maşinilor vechi, a rablelor înmatriculate în România, dar pe de altă parte, să evităm specula cu tichetele din programul Rabla, să contribuim cât mai mult la eficientizarea acestui program”, a spus Valmar. La rândul lor, reprezentanţii Ministerului Mediului au declarat că vizează schimbări în programul „Rabla”, printre care creşterea primei de casare, de la 3.800 de lei la 1.500 de euro, dar şi acordarea reducerii contra unui singur voucher, alături de eliminare. Potrivit ministrului de resort, Rovana Plumb, programul „Rabla” 2013 ar putea începe în martie şi s-ar putea aplica maşinilor non-euro, Euro 1 şi Euro 2. Rovana Plumb a spus, de asemenea, că se discută ca reducerea la achiziţionarea unei maşini noi să se facă în schimbul unui singur voucher.

În prezent, prin progamul „Rabla”, o persoană poate cumpăra o maşină nouă prezentând, pentru o reducere mai mare, până la trei vouchere, dat fiind faptul că acestea pot fi tranzacţionate pe piaţa liberă. De altfel, în octombrie anul trecut, premierul Victor Ponta declara că „ar trebui să fie un singur tichet, iar această facilitate să fie pentru cel care îşi casează maşina, nu pentru cel care o tranzacţionează, pentru că este un fel de bursă ilegală a tichetelor, nereglementată şi neimpozitată”. Programul guvernamental de casare a maşinilor uzate, denumit Programul „Rabla”, permite proprietarilor cu maşini mai vechi de zece ani să ducă autovehiculul la casat, primind în schimb o primă de 3.800 de lei sub formă de tichet valoric. Tichetul nu este nominal şi poate fi vândut şi folosit de către „purtătorul” acestuia pentru a obţine o reducere de 3.800 de lei la achiziţionarea unei maşini noi. O persoană fizică poate achiziţiona o maşină nouă folosind un număr de maximum trei tichete valorice. În prezent, tichetele sunt acordate proprietarilor care îşi casează maşinile prin firmele colectoare (REMAT-uri), cărora Administraţia Fondului de Mediu le repartizează aceste vouchere. Valorificarea la liber a voucherelor şi posiblitatea achiziţionării unei maşini noi folosind până la trei tichete au fost introduse în 2010 în Programul \"Rabla\". În 2010, au fost casate prin Programul \"Rabla\" 186.854 de maşini, fiind cumpărate aproape 60.000 de maşini noi cu ajutorul bonurilor valorice, faţă de 32.327 de maşini scoase din uz prin ediţia 2009 a programului. În 2011, au fost scoase din uz 116.641 de maşini vechi şi au fost cumpărate aproximativ 40.000 de vehicule noi, potrivit datelor furnizate de Ministerul Mediului la sfârşitul fiecărui an.



12