Birourile Direcţiei de Asistenţă Socială (DAS) din cadrul Primăriei Constanţa sunt asaltate, în ultimele zile, de tot mai mulţi constănţeni care au beneficiat în iarna 2011 - 2012 de subvenţie la căldură, iar ulterior, în urma unor controale amănunţite, a reieşit că nu ar fi trebuit să beneficieze de sprijin la plata facturilor de încălzire sau cel puţin nu în cuantumul primit. Amintim că după ce angajaţii din Primărie au verificat veridicitatea datelor furnizate pentru a le acorda constănţenilor ajutorul de încălzire, conform unei hotărâri a Consiliului Local Constanţa, în vara anului 2012, documentele au fost supraverificate de către Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, pe de o parte, şi Curtea de Conturi, pe de altă parte. Rezultatele au fost confruntate şi a reieşit că 1.210 familii din Constanţa au beneficiat pe nedrept pe ajutor de încălzire, motiv pentru care Curtea de Conturi a cerut ca autoritatea locală să recupereze sumele în cauză. Aşa se face că, de la jumătatea lunii decembrie a anului trecut, administraţia locală a început să trimită către familiile în cauză dispoziţii de recuperare a debitelor. Şi sunt ceva sume de recuperat. Cea mai mică sumă trecută în dispoziţie este de 20 de lei, iar cea mai mare - 2.376 lei. Dacă vă întrebaţi care este motivul principal pentru care s-a cerut recuperarea ajutorului de încălzire: nedeclararea autoturismelor a căror capacitate cilindrică este mai mare de 1.600 cm cubi. 90% dintre cei în cazul cărora s-a demonstrat că ar fi înşelat autoritatea locală au omis să menţioneze în declaraţii că deţin un astfel de autovehicul.
ACTE VS. REALITATE Aglomeraţia mare de la birourile Direcţiei de Asistenţă Socială este cauzată de faptul că, până în momentul de faţă, au fost trimise aproximativ jumătate dintre dispoziţiile de recuperare. „În măsura în care oamenii au primit notificările, au venit să ceară explicaţii. Cei mai mulţi dintre ei vin cu jalba-n proţap că ei au respectat toate solicitările din formularele pe care le-au completat, iar noi le arătăm că nu este aşa şi că deţin, de fapt, maşini sau cote parte din imobile pe care nu le-au declarat“, a explicat şeful SAS, Daniela Drecşan. Pe de altă parte, există şi cazuri în care constănţenii demonstrează că au dreptate şi că cei care au controlat nu au avut toate datele. „Există cazuri în care oamenii ne demonstrează că ei nu mai deţineau al doilea imobil ori o maşină. Erau deja vândute, dar nu declaraseră asta unde trebuie“, a mai spus Drecşan. În astfel de cazuri, vina este tot a constănţenilor, care nu au declarat la Serviciul Public de Impozite şi Taxe (SPIT) înstrăinarea bunurilor, cu toate că reprezentanţii SPIT au atras atenţia în nenumărate rânduri asupra acestui fapt. „Constănţenii trebuie să vină la SPIT şi să declare atât după ce au cumpărat un bun (maşină, locuinţă, teren), cât şi după ce l-au vândut, pentru a nu mai plăti impozitul pentru el. Dacă bunul figurează ca fiind în posesia celor care au beneficiat de subvenţie la noi, va figura şi la SAS“, a declarat, la rândul său, directorul executiv al SPIT, Virginia Uzun.
CE-I MAI RĂU? Revenind la dispoziţiile de recuperare, Drecşan a precizat că, în cazul celor care pot demonstra cu acte că au respectat prevederile legale, notificările le vor fi anulate, însă vor trebui să plătească la SPIT amenzi pentru că au uitat să declare înstrăinarea bunurilor. E drept că indiferent cum o dai nu-i bine, însă, în multe dintre cazuri, e mai bine să plăteşti o amendă la SPIT decât să returnezi sume formate din patru ori cinci cifre. Cei care au dreptate reprezintă, totuşi, doar 1% din totalul celor care au primit dispoziţii. Numărul celor care vor trece pe la birourile DAS va creşte în perioada următoare, având în vedere că abia jumătate dintre constănţenii pentru care s-a demonstrat că ar fi trecut, voit sau din greşeală, date eronate au primit dispoziţiile.