În ultimii ani, mesajele transmise de politicieni de la centru şi de către diverşi oameni de afaceri din domeniu par să facă parte dintr-o campanie menită să creeze o falie între municipiul Constanţa şi portul pe care îl găzduieşte. Se încearcă astfel ca, în dezbaterea legată de transferul managementului portuar de la nivel central la nivel local, să se acrediteze teza potrivit căreia portul, obiectiv de importanţă naţională, nu ar putea fi condus de la nivel local. Pentru că, nu-i aşa, la noi în port se desfăşoară afaceri „la un anumit nivel”, unde activează un fel de elită de care nu se poate apropia oricine. În contraexemplu, la Rotterdam, unul dintre cele mai moderne porturi de la nivel mondial, strategiile de dezvoltare sunt stabilite de primărie, care se pare că se ridică la nivelul „elitei”. Nu se înţelege exact de ce, în România, Primăria Constanţa nu poate să preia un pachet mai mare al acţiunilor din port. Nu se poate spune că nu are un proiect. Are chiar unul ce urmăreşte punerea portului şi în slujba oraşului ai cărui oameni îl pun în mişcare. Profitul generat de port nu dispare într-un buget naţional abstract la capitolul x, anexa y, urmând a fi folosit „în exerciţiul bugetar viitor“. Va avea, în viziunea primarului Constanţei, Radu Mazăre, o destinaţie concretă - reducerea facturilor plătite de populaţie pentru agentul termic. Practic, odată ajuns la Primărie pachetul de 33% din acţiunile Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime“ SA Constanţa, o parte din banii încasaţi de municipalitate ca dividende vor fi folosiţi în alocarea de resurse pentru creşterea subvenţiei la căldură. „Se fac calcule şi, în principiu, începând cu iarna următoare, constănţenii vor plăti cu 20 - 25% mai puţin la încălzire. Celor care primesc subvenţie acum li se vor adăuga alte aproximativ 25 - 30 de mii de familii care nu au primit până acum subvenţie la plata energiei termice şi care, de iarna viitoare, vor primi ajutor din partea autorităţii locale”, a spus Mazăre.
SUBSTRATUL... Primarul Constanţei bănuieşte de unde vin piedicile împotriva descentralizării portului, care, în ultimă fază, au luat forma unui miting desfăşurat, ieri, la Ministerul Transporturilor, în cadrul căruia câteva sute de sindicalişti au protestat faţă de proiectul de majorare a pachetului de acţiuni deţinut de Primăria Constanţa la CN APMC. „În spatele protestului de la minister sunt, de fapt, milionarii din port, care plătesc statului sume derizorii - aceleaşi de 24 de ani, respectiv din 1990 - pentru folosirea domeniului public al statului şi pe care le reglează tot timpul pe la minister, româneşte - mai cu un ciubucel, mai cu o intervenţie...“, a declarat Radu Mazăre. Asta în timp ce pentru toţi ceilalţi, cei care nu sunt în „elită”, taxele au crescut an de an, iar firmele „ordinare” s-au sufocat în fiscalitate. Primarul a mai lăsat să se înţeleagă că firmele din port au trăit în linişte, înţelegându-se cu numeroşii directori care s-au perindat prin CN AMPC, în majoritate liberali şi pedelişti. „După ce a venit USL la putere, au găsit portiţă deschisă la liberali, iar acum încearcă să facă acelaşi lucru cu cele câteva sute de demonstranţi aduşi de Dumitru Costin (ştim noi foarte bine cum şi care sunt relaţiile celor de la sindicate cu acei milionari din port - pe interes)“, a mai spus Mazăre.
Ca o concluzie, Radu Mazăre a arătat că Primăria încearcă să direcţioneze profitul portului şi către constănţeni, „în timp ce milionarii din port vor să le intre în continuare zeci de milioane de euro în buzunar în detrimentul statului român, pentru a le cumpăra beizadelelor lor, când fac 18 ani, fel de fel de Porsche, Lamborghini şi alte maşini de lux. Ştiu bine toţi constănţenii că cele mai luxoase maşini din Constanţa sunt ale copiilor milionarilor din port“.