În primele două săptămâni de la deschiderea oficială a Comandamentului Litoral 2011 al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a plouat cu reclamaţii din partea turiştilor. Prezent la Constanţa, preşedintele ANPC, Constantin Cerbulescu, a declarat că echipele de control au efectuat 107 verificări, 68 dintre operatorii economici fiind amendaţi cu 98.000 de lei, fiind aplicate şi şapte avertismente. Au fost verificate 23 de unităţi de comercializare a produselor alimentare, 21 de unităţi de comercializare a produselor nealimentare şi 63 de prestatori de servicii alimentare şi nealimentare. Comisarii au răspuns reclamaţiilor turiştilor şi constănţenilor, dar au şi derulat controale operative şi verificări tematice proprii iniţiate de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Constanţa.
• NEREGULI CU DUIUMUL • Deficienţele constatate de echipele de control au fost numeroase. La unele unităţi de alimentaţie publică şi de comercializare a produselor alimentare lipsesc informaţiile de bază referitoare la gramaj, compoziţie, preţuri etc.. Numeroşi turişti au reclamat neafişarea preţurilor la loţiunile de plajă, neafişarea instrucţiunilor de folosire la unele produse de plajă, neafişarea tarifelor la închirierea şezlongurilor, dar şi lipsa, în unele camere de hotel, a instrucţiunilor de folosire a aparatelor de aer condiţionat, tv sau telefon. Tot la capitolul reclamaţii precizăm lipsa covoraşelor antiderapante din camerele de hotel, dar şi prezenţa unor baterii sanitare uzate, chiuvete crăpate, lemnărie şi şezlonguri nevopsite.
• MENIU PERICULOS... • Din cele 32 de petiţii înregistrate pentru zona de litoral s-au reţinut de către specialiştii ANPC o serie de aspecte negative. Mulţi dintre turişti, dar şi constănţeni s-au plâns de produsele primite la unele terase sau restaurante. Ei spun că au avut parte de ciorbă fermentată, preparate din carne expirate, preparate la grătar insuficient prelucrate termic, dar şi salată din fructe cu... viermi. Tot la capitolul reclamaţii ei s-au plâns de perceperea taxelor la piscină şi pentru cei cazaţi în hotel, dar şi de interzicerea aşezării cearşafurilor în zona amenajată cu şezlonguri.
PREŞEDINTELE ANPC, CONSTANTIN CERBULESCU: „NU POT SPUNE CĂ NEREGULIE SUNT GRAVE, DAR NICI CĂ NU SUNT DE LUAT ÎN SEAMĂ”
Şi pentru că au fost depistaţi şi operatori economici cu nereguli care ar fi putut să pună în pericol sănătatea consumatorilor, şeful ANPC a anunţat că va da publicităţii toate numele teraselor şi restaurantelor prinse cu nereguli, la următoarea vizită la Constanţa. Pe de altă parte, comisarul şef al CJPC Constanţa, Dionisie Culeţu, spune că neregulile de pe litoralul românesc nu mai sunt atât de grave ca în alţi ani, mulţi dintre operatori conştientizând că trebuie să-şi pună afacerea la punct şi din punct de vedere al protecţiei consumatorilor. „Bucătăriile arată mult mai bine, de la dotare şi până la depozitarea mărfurilor alimentare”, spune Culeţu. Şi şeful de la Constanţa a reclamat lipsa de informare a consumatorului.
Control inopinat
O echipă de control a Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Constanţa a întreprins, vineri, în cadrul Comandamentului Litoral, o acţiune de control la terasa „Bella Italia”, din staţiunea Mamaia. Au fost verificate, rând pe rând, toate produsele, s-a verificat dacă sunt oferite informaţiile necesare consumatorilor. Purtătorul de cuvânt al CJPC Constanţa, Rodica Mocanu, participant la control, a declarat că unitatea cu profil alimentar nu respectă pe deplin normele impuse de Protecţia Consumatorului, dar a ţinut să sublinieze că neregulile depistate nu pun în pericol sănătatea consumatorului. „Nu se respectă condiţiile de depozitare în cazul unor produse, graficul de temperatură nu este la zi, aşa cum prevede legea, unele produse nu aveau traduceri”, a enumerat Rodica Mocanu câteva dintre deficienţele întâlnite la terasa menţionată. Pentru toate acestea, „Bella Italia” riscă o sancţiune contravenţională între 2,000 şi 20.000 de lei, potrivit reprezentantului CJPC.