Clasa 0, cobaiul macabru al Educaţiei Portocalii

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Cu Baba la conducerea Ministerului Educaţiei. Experimentul Funeriu continuă...

Clasa 0, cobaiul macabru al Educaţiei Portocalii

Eveniment 25 Februarie 2012 / 00:00 997 accesări

Deşi a fost schimbat de la conducerea Ministerului Educaţiei, „moştenirea” lăsată de Daniel Funeriu sistemului de învăţământ românesc continuă să provoace haos în rândurile elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice. Una dintre măsurile care au stârnit nemulţumirea a sute de mii de părinţi este şi cea referitoare la clasa pregătitoare, cunoscută şi sub denumirea de clasa zero. Începând cu anul şcolar 2012-2013, ciclul primar va avea cinci ani, fiindu-i alocată şi clasa pregătitoare, care va deveni obligatorie pentru toţi copiii care au împlinit şase ani. Partea proastă este că, la fel ca în cazul celorlalte legi adoptate de Guvernul portocaliu, există lacune serioase atunci când vine vorba de punerea în practică a prevederilor respective din Legea Educaţiei, lacune care îi afectează şi pe părinţii ai căror copii trebuie să se înscrie în clasa I. Prima, şi cea mai importantă nemulţumire a părinţilor din întreaga ţară este legată de faptul că nu îşi pot înscrie copiii la unităţile de învăţământ la care doresc ci sunt obligaţi să-şi depună dosarele la şcolile la care au fost arondaţi. Mai exact, inspectoratele şcolare au atribuit fiecărei unităţi de învăţământ din subordine un anumit număr de străzi, criteriul principal fiind proximitatea faţă de şcoală. Dacă ar fi să ne luăm după declaraţiile actualului ministru al Educaţiei, Cătălin Baba, precum şi după cele ale fostului ministru Funeriu, chiar dacă au fost arondaţi unei anumite şcoli nu înseamnă că părinţii sunt obligaţi să-şi înscrie copilul acolo. Ca de obicei însă, în România teoria şi practica sunt două lucruri diferite, motiv pentru care declaraţiile guvernanţilor portocalii nu corespund niciodată cu realitatea.

DREPTUL DE-A ALEGE, REFUZAT Reprezentanţii Ministerului Educaţiei au gândit totul pentru ca numărul copiilor care nu se înscriu la şcolile la care au fost arondaţi să nu fie foarte mare. În primul rând, opţiunile părinţilor care nu vor să-şi dea copiii la şcoala de circumscripţie sunt limitate la una. „Îţi dăm voie să alegi, dar numai o dată”, cam aşa ar suna mesajul Ministerului Educaţiei. Evident, numărul de locuri fiind limitat, nu toţi copiii vor fi înmatriculaţi la şcoala dorită. Prin urmare, în al doilea rând, copiii care nu au reuşit să intre la şcoala aleasă sunt obligaţi să se întoarcă la unitatea la care au fost arondaţi. În al treilea rând, dacă părinţii aleg să nu depună dosarul la şcoala de circumscripţie, copiii lor vor fi repartizaţi, în ultimă instanţă, la alte unităţi, în funcţie de locurile rămase libere. După cum este de aşteptat, ultimele locuri rămase libere vor fi la şcolile de la marginea oraşului, care nu excelează la capitolul calitatea actului educaţional. Şi, uite aşa, Ministerul are grijă ca toate şcolile să fie ocupate, iar dreptul de alegere al părinţilor să fie limitat cât mai mult posibil. Nu este de mirare că mai mulţi părinţi din Bucureşti au decis să atace în instanţă ordinul ministrului Educaţiei pentru aprobarea metodologiei privind cuprinderea copiilor în clasa pregătitoare şi în clasa I pentru anul şcolar 2012-2013.

EVALUĂRI DE-A VALMA O altă problemă o reprezintă evaluarea psihosomatică a copiilor care trebuie înscrişi în clasa pregătitoare/clasa I. Părinţii se plâng că, pe lângă zecile de drumuri pe care trebuie să le facă pentru completarea dosarului, trebuie să-şi facă timp pentru a ajunge şi la evaluarea copilului, pentru a vedea dacă îl pot înscrie la ciclul primar sau dacă trebuie să continue la grădiniţă. Dacă luăm în calcul faptul că numărul psihologilor şcolari este extrem de mic comparativ cu numărul viitorilor elevi, este de aşteptat ca multe evaluări să fie făcute superficial (poate nu din rea-voinţă, ci din cauza extenuării şi a lipsei timpului) sau să fie făcute numai pe hârtie. La nivelul judeţului Constanţa, potrivit directorului Centrului Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională Constanţa, Irina Ermolaev, au fost făcute, pentru perioada 20-29 februarie, 990 de programări pentru evaluări psihosomatice. „Pe 20 februarie s-au prezentat la evaluare 90 de elevi, până pe 23 februarie numărul elevilor evaluaţi ajungând la 169. O evaluare durează 25 de minute, şedinţele fiind realizate de şapte echipe formate din câte doi specialişti”, a spus Ermolaev. La nivelul judeţului se estimează că se vor înscrie în ciclul primar aproape 10.500 de elevi.

LEGEA EDUCAŢIEI, O CATASTROFĂ În ciuda evidentelor probleme, premierul Mihai Răzvan Ungureanu a stabilit, împreună cu ministrul Cătălin Baba, că ordinul emis de ministrul Educaţiei, în vederea înscrierii copiilor în clasa pregătitoare, respectiv în clasa I, nu va fi modificat. Fostul ministru al Educaţiei Andrei Marga a declarat că aplicarea Legii Educaţiei din 2011 va atrage o catastrofă în sistemul de învăţământ. „În învăţământ nu se fac experimente. O lege se verifică în mai mulţi ani. Vine o catastrofă dacă aplicăm această lege”, a declarat Marga. Referitor la clasa zero, fostul ministru a precizat că ideea este din 1996 în România. „Cei care au decis la minister nu au habar ce e clasa zero, părinţii ar trebui să decidă dacă copilul lor poate să facă clasa zero”, a mai spus Marga.



12