Noua programă școlară introdusă din această toamnă la clasele a II-a a stârnit o serie de reacții în rândul părinților și învățătorilor. Pe de-o parte, unii părinți sunt îngrijorați că cei mici nu vor avea capacitatea de a înțelege toate noțiunile care sunt introduse în manuale, în acest an, și cred că aceștia vor deveni, pentru a nu știu câta oară, o generație de cobai. Pe de altă parte, sunt învățători care consideră că este destul de greu de explicat, pe înțelesul celor mici, unele noțiuni, iar metodele pentru a face acest lucru lipsesc. Programa școlară pentru clasele a II-a, care include, începând cu acest an școlar, elemente de înmulțire și împărțire, dar și noțiuni de fizică și chimie, a devenit subiectul unei petiții online, prin care părinții solicită ca această măsură, pe care o consideră aberantă, să fie anulată. ”Cea mai mare grozăvie a sistemului de învățământ românesc urmează să intre în vigoare în această toamnă și îi va afecta în primul rând pe elevii de clasa a II-a!”, se precizează în petiția online ”Nu le furați copilăria elevilor de clasa a II-a”, de pe site-ul petitie.portalinvatamant.ro.
PĂRINȚII SUNT ÎNGRIJORAȚI CĂ NOUA PROGRAMĂ VA FACE DIN ȘCOALĂ O CORVOADĂ
Adela, mama unei fetițe care va începe clasa a II-a în scurt timp, este îngrijorată că fiica ei nu va reuși să asimileze toate cunoștințele, iar școala va deveni o corvoadă pentru ea. ”Cred că trebuie să meargă cu drag la școală, dar mă tem că o multitudine de informații noi o vor face să nu își mai dorească să învețe. Și așa a fost greu până s-a obișnuit cu programul”, a spus Adela. Ea a subliniat că, la această vârstă, fiica ei își dorește să se joace, nicidecum să învețe ore întregi și să facă teme. La Constanța, o parte dintre învățătorii care vor preda, de săptămâna viitoare, elevilor la clasa a II-a spun că nu toți copiii au capacitatea necesară pentru a asimila toate aceste cunoștințe noi.
NOȚIUNI GREU DE EXPLICAT ȘI DE ÎNȚELES ”Programa este destul de încărcată, iar unele noțiuni sunt destul de greu de explicat celor mici. Noi putem să îi facem pe copii să înțeleagă forța de frecare, de exemplu, pentru că îi punem să frece palmele una de cealaltă, dar este destul de greu pentru alte noțiuni”, a spus profesorul de învățământ primar Georgeta Apopei, de la Școala gimnazială nr. 39 ”Nicolae Tonitza”. De asemenea, pentru orele incluse în aria curriculară Matematică și explorarea mediului, învățătorii ar avea nevoie de laboratoare și de multe materiale didactice suplimentare, a spus dascălul. ”În același timp, ca învățător, aș avea nevoie de un profesor coordonator de fizică sau de chimie alături de mine, care să mă ajute să explic aceste lucruri. Disciplinele au fost studiate în școală, însă metodica predării acestor noțiuni noi nu am făcut-o. Nu pot eu să-mi aloc dreptul de a preda noțiuni de fizică și de chimie fără să am modulul practic de predare corectă a acestor discipline”, a subliniat prof. Apopei. Un alt profesor de învățământ primar din aceeași școală, Irina Ispas, a spus că metodele de predare nu vor putea fi transmise către cadrele didactice într-un timp așa de scurt și că, cel mai probabil, se va apela la dibăcia și experiența învățătorilor de a transforma informațiile nou-introduse în noțiuni pe înțelesul celor mici. ”Urmează consfătuirea învățătorilor la sfârșitul acestei săptămâni, însă nu se va discuta despre cele mai bune metode de a introduce unele noțiuni la ore”, a spus prof. Ispas.
INSPECTORATUL ȘCOLAR SPUNE CĂ NOILE NOȚIUNI VOR FI ASIMILATE CU UȘURINȚĂ DE ELEVI
Pe de altă parte, inspectorul școlar pentru învățământ primar din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Constanța, prof. Lavinia Seucea, a spus că introducerea acestor noțiuni este un pas firesc în programa care a fost creată pentru prima generație de elevi care a făcut și clasa pregătitoare. ”Elevii care intră în acest an în clasa a II-a sunt primii care au făcut și clasa 0. Noțiunile introduse reprezintă un pas firesc în programa creată pentru acești elevi. Oricum, nu vor fi noțiuni teoretice, ci se va învăța prin joc, sub formă de experiment, observație”, a explicat inspectorul școlar. Ea a subliniat că orice cadru didactic deține o serie de metode de predare adaptate vârstei elevilor, iar noile manuale vor fi un sprijin pentru aceștia. ”Cei mici au o foarte mare capacitate de memorie și înțelegere în jurul vârstei de 8 - 9 ani și pot percepe cum trebuie aceste noțiuni”, a precizat prof. Seucea. Părinții ar trebui să fie liniștiți, pentru că elevii nu vor fi suprasolicitați de noțiuni teoretice, ci vor învăța într-un mod atractiv toate aceste informații, a concluzionat inspectorul școlar. Referitor la noțiunile noi care vor fi introduse la clasele a II-a, însuși ministrul Educației, Remus Pricopie, a explicat, săptămâna trecută, prezent la Constanța, că acestea nu vor fi greu de asimilat. ”S-a vorbit despre fracții la clasa a II-a. De exemplu, îi prezinți elevului un tort, care este împărțit în zece și sunt zece copii. Un elev mănâncă o felie, altul mănâncă două porții și uite așa se introduc la clasa a II-a noțiuni de fracții”, a arătat ministrul.