Melomanii constănţeni care au participat, miercuri, la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, la o seară dedicată lui Claude Debussy - 150 de ani de la naşterea marelui compozitor francez de orientare impresionistă - au trăit clipe magice. Ei s-au delectat cu emoţionante lied-uri, precum şi cu una dintre cele mai frumoase suite pentru pian ale celui omagiat, „Suite Bergamasque”, lucrări, în mare parte, din prima perioadă de creaţie a muzicianului.
PROGRAM... TINERESC Protagoniştii serii lirice, inclusă în seria „Titanii muzicii naţionale şi universale de-a lungul veacurilor”, au fost soprana Mădălina Sandu, tenorul Bogdan Sandu şi pianistul Daniel Sărăcescu.
„Pentru mine este o plăcere să cânt cu Mădălina şi Bogdan Sandu, doi tineri foarte talentaţi. Programul a fost unul tineresc. Majoritatea pieselor alese pentru această seară (n. r. miercuri) sunt din perioada de tinereţe a lui Debussy, până în 30 de ani. Doar câteva lied-uri fac excepţie. Este o bucurie pentru noi, interpreţii, să-l sărbătorim pe Debussy, acum, la 150 de ani de la naştere, mai ales că, în general, nu este foarte cântat”, a spus pianistul Daniel Sărăcescu, după terminarea concertului.
RAFINAMENT ŞI FINEŢE Evenimentul muzical a fost bine primit atât de către publicul meloman, cât şi de protagonişti. „O seară lirică Debussy este altceva, şi ca stilistică, şi ca interpretare, pentru că tehnica de interpretare a lied-ului diferă de cea de interpretare a operei. Sunt lucrări aparte, care necesită foarte mult rafinament şi fineţe, de aceea foarte puţini solişti îmbină lied-ul cu opera. Pentru mine, această seară a fost o provocare foarte plăcută, pentru că nu am mai cântat lied-uri de vreo zece ani, de când am terminat facultate. De aceea, mi-aş dori să fie cât mai dese serile de lied-uri”, a apreciat, la finalul evenimentului de miercuri, tânăra soprana Mădălina Sandu.
„Repertoriul lui Debussy este special. Trebuie să ai o anumită stare ca să poţi să înţelegi şi să trăieşti tot ce a vrut să transmită el prin muzica sa, care este cu totul şi cu totul specială”, a spus Bogdan Sandu.
Seara s-a încheiat cu o arie şi un duet din cantată pentru voci şi orchestră, „L’enfant prodigue”. „Cu această lucrare, Debussy, la vârsta de 22 de ani, câştiga premiul Romei pentru compoziţie şi primea o bursă la Academia de Arte Frumoase din Paris. Sperăm că am reuşit să redăm ceea ce a vrut să spună Debussy, reprezentantul cel mai de seamă al impresionismului, care nu subordonează cuvântul muzicii sau muzica cuvântului, pentru că muzica completează şi dă altă dimensiune cuvântului”, a conchis apreciatul pianist Daniel Sărăcescu, conferenţiar la Universitatea „Ovidius”.