Clientelism şi discriminare în guvernarea PDL

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Dezvăluiri EFOR

Clientelism şi discriminare în guvernarea PDL

Politică 20 Februarie 2013 / 00:00 351 accesări

BANI ARUNCAŢI PE FEREASTRĂ O analiză efectuată pentru perioada 2004-2011, de Expert-Forum (EFOR), a scos la iveală modul în care guvernele portocalii au împărţit banii noştri, ai tuturor, strict după criteriul clientelismului politic, discriminând cras locuitorii din localităţile administrate de edili ai Opoziţiei. Raportul este foarte tranşant: cei mai favorizaţi primari au fost cei independenţi, ceea ce sugerează că alocările discreţionare au fost folosite intenţionat pentru a încuraja migraţia politică a aleşilor locali către arcul puterii. Pe locul doi au fost primarii UDMR - mireasa eternă a politicii româneşti -, care au primit întotdeauna alocări peste medie. Evident, nici primarii PDL nu au fost tăiaţi de la ciolan - au avut şi ei partea lor. \"Am avut un maximum de clientelism politic în anii 2007-2008, pe aproape toate instrumentele de transferuri pentru investiţii existente. În medie, în 2007-2008 era de trei ori mai probabil să primeşti fonduri dacă erai primar din arcul puterii decât dacă erai primar de opoziţie. Maximul de clientelism a coincis cu perioada de creştere rapidă a bugetelor publice înainte de criză. Concluzia este că într-un stat cu instituţii slabe şi tradiţie clientelară, un aflux masiv de fonduri în bugetele publice poate să facă mai mult rău decât bine, în funcţie de cât de corect şi eficient este gestionat surplusul\", se spune în raport. Vă miraţi? Nu cred. E puţin probabil să nu vă amintiţi câţi primari din opoziţie s-au plâns în acea perioadă că sunt discriminaţi şi nu primesc fonduri de la Guvernul Boc.

ÎNGENUNCHEREA Expertul în fiscalitate Gabriel Biriş a apreciat că, în perioada 2007-2008, Guvernul \"a aruncat mulţi bani pe fereastră\", cu alocări destinate creşterii numărului de angajaţi şi a salariilor: \"Perioada 2007-2008 a fost cea mai mare nenorocire a guvernanţei în România. În momentul în care Guvernul a avut bani, ne-a pus ţara în genunchi\". Raportul EFOR relevă faptul că alocarea de bani din fondurile naţionale pentru proiecte de investiţii către administraţiile locale în perioada 2004-2011 a atins un maxim în anul 2008, de cinci miliarde lei (1,36 miliarde euro), acoperind circa 70% din investiţiile la nivel local. Pentru această analiză au fost selectate şase instrumente principale de transfer de la bugetul de stat: Fondul de Rezervă al Guvernului, sume defalcate pentru drumuri judeţene şi comunale, utilizate în cea mai mare parte la nivelul consiliilor judeţene, Fondul de mediu, sume pentru şcoli distribuite de Ministerul Educaţiei, sume pentru sisteme de apă în mediul rural şi drumuri comunale şi alocări pentru poduri mici, sisteme de apă-canal şi terenuri sport în mediul rural. \"Aceste şase instrumente sunt 100% naţionale şi discreţionare, sumele fiind alocate de Guvern sau ministerele titulare pe liste anexă la buget, fără vreo justificare clară sau competiţie de proiecte. Cu alte cuvinte, reprezintă cel mai bun teren pentru a măsura clientelismul politic pur\", se arată în raport. EFOR a fost înfiinţat de câţiva specialişti în politici publice şi bună guvernare veniţi din societatea civilă şi analizează domenii precum reforma administraţiei şi integritate, descentralizare şi finanţe publice, reforma justiţiei şi anticorupţie, politici sociale şi pensii, energie şi transporturi, sănătate, şi este condus de Sorin Ioniţă.



12