În 2018, centrul de soluționare alternativă a litigiilor cu asigurătorii, din cadrul ASF, a primit peste 230 de cereri din partea clienților, rezolvând 75% dintre ele în favoarea lor. Cele mai frecvente motive de „ceartă“ au fost diferențele mari dintre despăgubirile propuse de asigurători și sumele calculate de evaluatori sau de service-urile auto. În total, clienții au primit în plus peste 1,1 milioane lei, de 2,4 ori mai mult decât suma acordată inițial de asigurători.
Aproape trei sferturi dintre solicitările primite de SAL-Fin, entitatea de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), au fost rezolvate în favoarea consumatorilor, se arată într-un comunicat al instituţiei, remis, marţi, cotidianului Telegraf Constanța. În 2018, SAL-Fin a primite 232 de cereri de soluţionare alternativă, ceea ce reprezintă o creştere cu aproximativ 20% comparativ cu 2017. Anul trecut au fost finalizate în total 175 dosare, dintre care 140 sunt aferente cererilor depuse în 2018. Statistica ASF arată că, pentru 75% dintre cererile transmise, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluţii, iar 90% dintre cazuri au fost soluționate online. Cele mai frecvente litigii soluţionate în 2018 au apărut ca urmare a diferenţelor mari dintre sumele propuse de asigurători în dosarele de daună şi calculele pe care consumatorii le primesc în urma evaluărilor sau constatărilor din unităţile de service, a diferenţelor mari între sumele propuse de asigurători şi sumele maximale prevăzute în contractele de asigurare, dar şi a neplăţii unor sume datorate pentru închirierea de autoturisme sau lipsa de folosinţă a acestora, inclusiv penalităţi cuvenite consumatorilor pentru întârzierile la plata unor despăgubiri. Reprezentanţii ASF subliniază că, dintre cazurile soluţionate anul trecut, 73% au fost hotărâri/încheieri emise în favoarea consumatorilor, restul reprezentând cazuri de menţinere a situaţiilor iniţiale. În urma soluţionării alternative a litigiilor, consumatorii au primit în 2018 o sumă totală finală de 1.128.154 lei, cu 654.000 lei mai mult decât suma primită iniţial, respectiv de circa 2,4 ori. „Datele statistice la finalul lui 2018 arată că, pentru mulţi dintre consumatorii care s-au simţit prejudiciaţi în relaţia cu entităţile supravegheate şi reglementate de ASF, concilierea reprezintă soluţia potrivită“, spune coordonatorul SAL-Fin Claudiu Stănescu. Pe lângă gratuitatea operaţiunii de soluţionare alternativă, un alt aspect notabil îl reprezintă durata medie de soluţionare a unui litigiu. Pentru cererile înregistrate în 2018, timpul mediu de rezolvare a fost de 40 - 58 zile.