Trei agenţi de Poliţie de la Rutieră, care au fost implicaţi în scandalul de corupţie din vara lui 2009 şi au fost condamnaţi de Tribunalul Constanţa la câte trei ani de închisoare cu suspendare, au atacat cu apel sentinţa. Ieri, Dumitru Iulian Maxim, Andrei Bogdan Călugăru şi Florentin Grasu au apărut în faţa magistraţilor Curţii de Apel Constanţa şi au cerut să fie achitaţi, susţinând că sunt nevinovaţi. Potrivit anchetatorilor, Maxim este acuzat că, în februarie, martie şi mai 2009, a completat în fals procesele-verbale de sancţionare a unor şoferi depistaţi în trafic în timp ce încălcau regulile de circulaţie, astfel încât indivizii opriţi să nu rişte să primească prea multe puncte de penalizare. La rândul său, Andrei Călugăru a fost trimis în judecată pentru că, potrivit anchetatorilor, în perioada februarie-mai 2009 nu a amendat mai mulţi şoferi prinşi pe „picior greşit” în trafic, fiind rugat de unii colegi să închidă ochii. De asemenea, el este acuzat că a apelat la colegii săi care efectuau controale în trafic pentru a-şi salva de la sancţionare prietenii şi cunoştinţele. Cel de-al treilea agent, Florentin Grasu, este judecat pentru că i-ar fi dat unui coleg de serviciu rezultatele înregistrate în urma testelor de alcool efectuate de el, în calitate de agent constatator, şi care indicau valoarea zero, pentru ca acesta să le folosească în anumite cazuri în care şoferii prinşi băuţi la volan erau dispuşi să „cotizeze” ca să scape de rigorile legii.
AVERTISMENT, NU AMENDĂ Cei trei agenţi au fost apăraţi în instanţă de fostul lor şef, cms. şef Constantin Dancu, în prezent comandantul Poliţiei Judeţului Constanţa, care a fost audiat ca martor în dosar. El a susţinut că Serviciul Poliţiei Rutiere (SPR) Constanţa nu a fost afectat de scandalul de corupţie din 2009 pentru că, în ciuda arestării la acea dată a zeci de agenţi de Poliţie, activitatea instituţiei a fost caracterizată mereu drept bună şi foarte bună. „Faptul că foştii mei subordonaţi au fost cercetaţi nu înseamnă că sunt şi vinovaţi. Iar în cazul unora chiar s-a demonstrat acest lucru”, a afirmat cms. şef Dancu. Printre altele, el le-a explicat judecătorilor cum funcţionează sistemul Poliţiei Rutiere în cazul testărilor cu aparatul Drager. „În cazul testărilor cu aparatul etilotest, fiecare rezultat, negativ sau pozitiv, rămâne în memoria aparatului. Mai mult, la fiecare persoană testată se emite un bon, pe care agentul este obligat să scrie numele şoferului. Un test pozitiv nu poate fi înlocuit cu unul negativ decât dacă ar sufla în aparat altcineva decât şoferul prins sub influenţa băuturilor alcoolice”, a declarat Constantin Dancu. El a adăugat că, în 2009, le-a recomandat subalternilor lui să aplice ca sancţiune principală avertismentul în locul sancţiunii contravenţionale. „Se aplicau în medie 500 de sancţiuni zilnic, ceea ce ne adusese în situaţia de a nu mai face faţă avalanşei de amenzi. Nu reuşeam să ne încadrăm nici în banii alocaţi pentru plata timbrelor şi nici în timpul necesar pentru a trimite procesele-verbale de contravenţie la primării, în vederea punerii în debit a şoferilor sancţionaţi. Personalul de la acea vreme era insuficient”, a mai spus cms. şef Constantin Dancu.