CNCD a identificat o discriminare între utilizatorii de cartele pre-pay şi abonaţi

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

CNCD a identificat o discriminare între utilizatorii de cartele pre-pay şi abonaţi

Eveniment 21 Ianuarie 2015 / 00:00 545 accesări

Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) consideră că există o formă de discriminare între utilizatorii de cartele preplătite şi cei care au abonament de telefonie mobilă, întrucât, la nevoie, autorităţile nu îi pot trage la răspundere pe cei din prima categorie. Punctul de vedere al CNCD a fost transmis, la cerere, Asociaţiei pentru Implementarea Democraţiei. Pentru elaborarea unui punct de vedere, CNCD a cerut la rândul său poziţia Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal şi operatorilor de telefonie mobilă. Colegiul director al consiliului a constatat că, indiferent de modalitatea de achiziţionare a serviciilor de telefonie mobilă/date/interne, toţi consumatorii au obligaţia să folosească aceste servicii cu bună credinţă şi în scopuri legale, însă obligaţia de a oferi datele de identificare operatorilor o au numai posesorii de abonamente, nu şi beneficiarii cartelelor. "Autorităţile statului nu dispun de instrumentele necesare identificării şi tragerii la răspundere legală a acelor deţinători de cartele pre-pay care utilizează serviciile de telefonie/date/internet cu rea-credinţă, în scopul săvârşirii de infracţiuni grave. Situaţia existentă între cele două categorii constituie o formă de discriminare", potrivit punctului de vedere al CNCD. Grupul Interministerial Strategic pentru prevenirea şi combaterea macrocriminalităţii a stabilit recent ca Legea "Big Brother" şi cea privind cartelele preplătite să fie repuse pe agenda Guvernului, a Parlamentului şi a societăţii civile, directorul SRI susţinând că aceste mijloace sunt necesare întrucât există nevoia identificării tuturor factorilor de risc, în contextul noilor ameninţări teroriste. Legea 82/2012, cunoscută drept Legea "Big Brother", prevedea obligativitatea furnizorilor de telefonie fixă şi mobilă şi de internet să reţină, timp de şase luni, anumite date ale abonaţilor, care să fie trimise, la cerere, autorităţilor din domeniul siguranţei naţionale pentru acţiunile de prevenire, cercetare, descoperire şi urmărire a infracţiunilor grave.

LEGEA "BIG BROTHER" ESTE NECONSTITUŢIONALĂ Curtea Constituţională a decis, în 8 iulie 2014, că Legea "Big Brother" este neconstituţională. Legea cartelelor pre-pay (pentru modificarea si completarea OUG nr.111/2011 privind comunicatiile electronice) prevedea că persoanele care deţin o cartelă telefonică şi cele care urmează să îşi cumpere trebuie să furnizeze operatorului de telefonie datele de identitate, din 2015. Totodată, legea obliga persoanele care doresc să se conecteze la reţelele de internet publice să se legitimeze. În 16 septembrie 2014, legea a fost declarată neconstituţională în ansamblu de către CC, care a stabilit că dispoziţiile legii nu au un caracter precis şi previzibil. Curtea a constatat că modalitatea prin care sunt obţinute şi stocate datele necesare pentru identificarea utilizatorilor serviciilor de comunicaţii electronice pentru care plata se face în avans (cartele pre-pay), respectiv a utilizatorilor conectaţi la puncte de acces la internet (Wi-Fi) nu reglementează garanţii suficiente care să permită asigurarea unei protecţii eficiente a datelor cu caracter personal faţă de riscurile de abuz, precum şi faţă de orice accesare şi utilizare ilicită a acestor date.



12