CO2 la maşinile Euro4, barem pentru majorarea sumelor pentru celelalte maşini

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

CO2 la maşinile Euro4, barem pentru majorarea sumelor pentru celelalte maşini

Principiul „poluatorul plăteşte” rămîne suveran
Eveniment 21 Februarie 2008 / 00:00 1130 accesări

Cea mai recentă modificare a taxei auto se referă la calculul diferenţiat, în funcţie de emisiile CO2 pentru maşinile Euro4. Pentru celelalte autovehicule va fi aplicată actuala formulă - conform normei de poluare, dată de emisiile de noxe şi cilindree - însă sumele vor creşte sensibil faţă de propunerea aflată în dezbatere. Guvernul a decis, ieri, să trimită Comisiei Europene (CE) o nouă scrisoare privind taxa de poluare auto, în care va fi prezentată o altă formulă de calcul a taxei, corelată cu emisiile de carbon. Executivul a aprobat un memorandum prin care redefineşte modalitatea de calcul a taxei de poluare auto. Surse oficiale au declarat că, prin memorandum, au fost stabilite criteriile de diferenţiere a taxei, fiind preluate cerinţele CE şi introdusă taxarea pe baza emisiilor de CO2 la autovehiculele Euro4, întrucît acestea sînt singurele maşini care au înscrise în documentele de identificare emisiile de dioxid de carbon exprimate în grame pe kilometru. Pentru celelalte maşini, noua grilă va utiliza formula actuală de calcul, dar cu sume mai mari, în funcţie de norma de poluare şi taxa specifică pe cmc, faţă de valorile din propunerea anterioară de modificare a taxei. De asemeanea, noua reglementare va stabili un coeficient de reducere a taxei, proporţional cu deprecierea reală a autovehiculului, va prevedea un sistem de rambursare a taxei reziduale, în cazul revînzării într-un alt stat membru sau al exportului şi va asigura o procedură de contestare a taxei percepute. În acelaşi timp, Guvernul va indica clar că sumele încasate vor constitui venituri ale Fondului pentru mediu şi vor fi utilizate pentru finanţarea unor programe şi proiecte pentru protecţia mediului.

Noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei încasate pînă în prezent, întrucît Guvernul consideră că sumele au fost colectate în baza Codului Fiscal aprobat de Parlament şi necontestat de Curtea Constituţională. Potrivit propunerii înaintate de Guvern în luna ianuarie, taxa se calcula printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii. În felul acesta, valoarea taxei ar fi crescut de două-trei ori la maşinile noi Euro 4 şi ar fi scăzut de pînă la zece ori la maşinile vechi Euro1.

Vosganian nu vrea să dea banii de taxă înapoi

Ministrul Finanţelor a declarat ieri că nu se pune problema returnării banilor către cei care au plătit deja taxa, în cazul în care actul normativ va avea acordul oficialilor de la Bruxelles, iar procedura de infrigement va fi suspendată. Jumătate de oră mai tîrziu, el a admis însă că există posibilitatea returnării unor diferenţe, dacă instanţa s-a pronunţat în acest sens. Aminim că plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, marţi, moţiunea simplă „Anulaţi taxa de primă înmatriculare”, cu 158 de voturi “pentru”, 89 de voturi “împotrivă” şi 7 abţineri.

Record european

Cele peste 122.000 de semnături împotriva taxei auto, strînse de Campania „Taxa la zid - Semnează. Modernizează România”, reprezintă un record European. Este pentru prima oară cînd, la Comisia pentru petiţii a Parlamentului European vine o petiţie, dintr-o singură ţară, cu un număr atît mare de semnături.



12