După ce a avizat Codul de Bune Practici semnat de retaileri şi furnizorii de alimente, reprezentanţii Consiliului Concurenţei (CC) au apreciat că, în condiţiile actuale de piaţă, documentul nu contravine legislaţiei din domeniul concurenţei, dar avertizează că aplicarea prevederilor nu trebuie să conducă la o „transparenţă excesivă”. CC avertizează însă că va continua să monitorizeze sectorul, inclusiv felul în care este aplicat Codul de Bune Practici, şi că va interveni în cazul în care legislaţia este încălcată. “Prin formularea sa generală, această declaraţie de principii nu conţine clauze de natură să încalce legislatia în domeniul concurenţei. Cu toate acestea, în situaţia în care, prin aplicarea acestui Cod, s-ar ajunge ca agenţii economici semnatari să recurgă la înţelegeri sau practici anticoncurenţiale, CC îşi rezervă dreptul de a interveni”, a declarat preşedintele CC, Gheorghe Oprescu. Instituţia atrage atenţia semnatarilor documentului că este esenţial ca aplicarea acestui Cod să nu conducă la dezvoltarea unei transparenţe excesive a relaţiilor comerciale dintre furnizori şi comercianţi. „În anumite condiţii, schimbul de informaţii între firme concurente riscă să conducă la cunoaşterea reciprocă a strategiilor comerciale aplicate, ceea ce poate facilita un comportament identic al companiilor pe piaţă. Astfel, concurenţa s-ar putea diminua semnificativ, întrucît ar fi facilitată dezvoltarea de cooperări tacite între agenţii economici concurenţi, în sensul uniformizării practicilor comerciale şi, implicit, ale preţurilor practicate”, explică reprezentanţii CC, avertizînd că vor sancţiona firmele care vor acţiona concertat: “în cazul în care un sistem ce facilitează schimbul de informaţii este folosit de competitori pentru a implementa un comportament concertat, practica poate fi sancţionată din perspectiva regulilor naţionale sau comunitare de concurenţă. De altfel, Comisia Europeană şi instanţele comunitare au instrumentat o serie de carteluri care s-au bazat, printre altele, pe mecanisme ce facilitau schimbul de informaţii”. Autoritatea de reglementare din domeniul concurenţei desfăşoară şi o aşa-numită investigaţie utilă pe piaţa de retail. Investigaţia utilă foloseşte instrumentele unei investigaţii clasice şi este menită să stabilească dacă există suficiente motive pentru începerea unei anchete propriu-zise. „Sperăm ca investigaţia utilă să fie finalizată în trimestrul patru al acestui an, să nu mergem cu ea în anul viitor, dar nu putem avansa un termen”, a declarat vicepreşedintele CC, Alexe Gavrilă. Amintim că, săptămîna trecută, retailerii şi furnizorii din domeniul agroalimentar au semnat Codul de Bune Practici. „Însumează o serie de principii şi reprezintă anticamera contractelor-cadru, iar următorul pas este reprezentat de aceste contracte. După ce vom avea contractele, Codul va intra practic în vigoare”, a declarat directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului, Ovidiu Gheorghe.