Producătorii din industria alimentară şi reprezentanţii retailerilor au reluat, ieri, la sediul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), negocierile privind conţinutul Codului de Bune Practici. Amintim că reprezentanţii retailerilor şi ai producătorilor din industria alimentară s-au mai întîlnit, în data de 20 mai, dar nu au ajuns la nicio înţelegere cu privire la conţinutul Codului de Bune Practici. La momentul respectiv, preşedintele Romalimenta, Sorin Minea, anunţa că respectivul Cod ar putea să fie semnat pînă la 30 iunie. Potrivit proiectului Codului de Bune Practici, există cinci capitole care stabilesc anumite condiţii în relaţia producător-retailer, respectiv negocierile comerciale, preţurile şi condiţiile de plată, promoţii, compensări şi litigii. Semnatarii Codului convin asupra existenţei unui contract-cadru, care va respecta legislaţia în vigoare şi clauzele din Cod. “Retailerul nu poate scoate de la vînzare un produs al furnizorului fără un temei just şi cu o notificare prealabilă scrisă. Delistarea produselor unui distribuitor care comercializează printr-un retail peste 30% din cifra sa de afaceri se va face în etape. Retailerul nu va delista produsele distribuitorului, produse marcă producător, pe motivul promovării produselor din aceeaşi gamă, marcă proprie a retailerului”, se precizează în proiectul de Cod. În privinţa eliminării anumitor taxe, în proiectul de Cod este stipulat că distribuitorul nu poate fi obligat, în mod direct sau indirect, să contribuie la costurile de marketing ale magazinului. De asemenea, distribuitorul nu poate fi obligat să contribuie la costurile de deschidere a unui nou magazin, la cele legate de creşterea suprafeţei de vînzare, amenajări şi renovări. “Este interzis ca retailerul să îi ceară distribuitorului cel mai bun preţ de pe piaţă sau să îl condiţioneze pe acesta să nu vîndă şi altor comercianţi la acelaşi preţ final sau mai mic la care vinde şi retailerului (...). În preţul de achiziţie sînt incluse tarifele serviciilor prestate de retailer”, se mai precizează în proiect. De asemenea, dacă retailerul solicită o plată distribuitorului pentru promovarea unui produs, retailerul va desfăşura respectiva promoţie numai după primirea acordului scris din partea distribuitorului. Mai mult, baza de calcul a discounturilor şi oricăror alte taxe sau servicii va fi definită în termeni clari şi cuprinsă în contract. Dincolo de obligaţii, retailerii primesc prin acest Cod şi dreptul de a refuza recepţia mărfii în condiţiile în care aceasta nu îndeplineşte standardele de calitate, nu respectă cantităţile prevăzute în contract sau nu respectă standardele legate de ambalare şi de etichetare. Potrivit proiectului de Cod, retailerul şi producătorul vor apela la medierea între părţi pentru a rezolva orice litigiu care va rezulta din nerespectarea codului.