Reprezentanţii Ministerului Educaţiei, profesorii, parlamentarii şi instituţiile care îşi desfăşoară activitatea în domeniul învăţămîntului, s-au împărţit în aceste zile în două tabere: cei care susţin Codul Andronescu şi cei care susţin pachetul comisiei Miclea. Potrivit preşedintelui Agenţiei de Evaluare şi Asigurare a Calităţii Educaţiei - Învăţămîntul Preuniversitar (AEACE-IP), prof. Gheorghe Rădulescu, reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării (MECI), încearcă, „printr-o strategie ascunsă şi bine dirijată”, adjudecarea Codului Andronescu, prin promovarea, pînă la 1 septembrie, a ordonanţelor de urgenţă prin care se modifică admiterea în liceu şi desfăşurarea examenului de bacalaureat. „Ecaterina Andronescu vrea să-l păcălească pe premierul Emil Boc, impunînd propriile formule pentru admiterea la liceu şi bacalaureat, cu o zi înainte de asumarea răspunderii Guvernului pe legile educaţiei. Consecinţa principală ar fi o bulversare a elevilor, profesorilor şi părinţilor. Corect este ca mai întîi să fie schimbate programele şcolare şi abia apoi formulele de admitere şi bacalaureat”, a declarat prof. Rădulescu. Codul educaţiei realizat de ministrul Andronescu, în colaborare cu sindicaliştii din învăţămînt, reprezentanţii părinţilor şi alţi parteneri sociali, propune ca la admiterea în clasa a IX-a să fie luate în considerare mediile din clasele V-VIII, împreună cu rezultatele unor evaluari unice de tip internaţional, care să conţină întrebări din mai multe domenii. Pachetul legislativ al comisiei Miclea lasă la latitudinea fiecărui liceu stabilirea modalităţii de admitere în clasa a IX-a. „Aceste prevederi sînt în conformitate cu principiul descentralizării, conducerea fiecărui liceu putînd stabili modalitatea de admitere în funcţie de raportul dintre cerere şi ofertă. Mediile din clasele V-VIII, din cauza mizei enorme, nu mai au credibilitate”, a precizat preşedintele AEACE-IP. În ceea ce priveşte modalitatea de desfăşurare a examenului de bacalaureat, varianta Miclea nu stabileşte în mod explicit la ce probe se va susţine examenul, ci precizează doar că evaluarea va fi diferenţiată, în funcţie de filiera şi profilul liceului. Se vor stabili trei tipuri de probe, în funcţie de principalele tipuri de competenţe specifice dezvoltate de fiecare filieră, respectiv profil de liceu, urmînd ca prin metodologii adecvate să fie precizate disciplinele la care se susţine examenul. În varianta Andronescu se precizează, la fel ca în actuala lege, disciplinele la care se susţine examenul, micşorîndu-se numărul de probe şi mutîndu-se probele orale pe parcursul clasei a XII-a.