Companiile active în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri şi-au crescut veniturile în ultima perioadă, însă evoluţia pozitivă nu se regăseşte şi în performanţa financiară, sectorul înregistrând pierderi, se arată într-o analiză a Coface România. „Concurenţa este foarte agresivă, iar piaţa este monopolistă şi reuneşte firmele cu un nivel ridicat al levierului financiar şi operaţional. Ultimii ani au adus o creştere a investiţiilor, însă cele mai multe au fost finanţate într-un mod defectuos, adică printr-un grad foarte redus de capitalizare“, notează analiştii Coface. Conform situaţiilor financiare publicate de către Ministerul Finanţelor Publice (MFP), firmele care au ca domeniu principal de activitate „transportul rutier de mărfuri“ au generat, în 2012, o cifră de afaceri totală de 24 miliarde lei şi 130.233 de locuri de muncă, deţinând astfel 3,5% din efectivul de salariaţi înregistrat la nivelul întregii economii. Analizând distribuţia companiilor în funcţie de cifra de afaceri, se poate constata, printre altele, că aproximativ 25% dintre cele care au depus declaraţiile pentru 2012 nu au desfăşurat, în realitate, nicio activitate; doar 904 au afaceri anuale de peste un milion de euro, reprezentând 3% din totalul firmelor active, dar generând aproximativ 63% din veniturile întregului sector. „Dacă afacerile au mers bine, doar trei din zece firme reducându-şi activitatea, profitul a evoulat mult mai slab, peste jumătate dintre jucători ieşind pe minus“, potrivit analizei. Managerul de ţară al Coface, Costantin Coman, notează că, „deşi Guvernul a luat măsuri concrete pentru menţinerea preţurilor şi competitivităţii la nivel regional, rămâne de văzut ce impact va avea majorarea accizei pe carburanţi asupra rezultatelelor financiare din 2014. Chiar dacă transportatorii vor recupera patru din cei şapte cenţi (cât este valoarea accizei suplimentare - n.r.), situaţia lor financiară deja precară, propagată din trecut, ar putea avea efecte asupra profitabilităţii şi stabilităţii pe termen lung“.