Coca Cola sau Pepsi? Cu sau fără zahăr? Sau poate un suc natural? Tu ce preferi într-o zi călduroasă de vară? O întrebare la care analiștii de la KeysFin vin cu un răspuns inedit, bazat pe datele financiare ale principalilor jucători din piață. Studiul realizat de KeysFin arată, în mod clar, care sunt preferințele românilor în materie de băuturi răcoritoare.
Cum este şi firesc, în plin sezon estival, vânzările acestui segment economic cresc vertiginos. Toată lumea cumpără sucuri sub toate formele, ambalajele, pentru toate gusturile. Şi dacă în această perioadă se realizează cele mai mari vânzări, producătorii investesc sume semnificative în promovare.
Potrivit unei analize a KeysFin, cele mai mari vânzări, în România, sunt făcute de Coca Cola, Fanta, Sprite, Nestea, Pepsi, 7UP, Prigat, Lipton, Giusto, Prigat și Schweppes. Potrivit datelor financiare, pe fondul investițiilor masive în publicitate și a creșterii apetitului pentru consum al românilor,piața băuturilor răcoritoare va depăși în acest an pragul de 6 miliarde de lei,după o creștere de aproape 24% în ultimii 5 ani. „Piața s-a maturizat și a crescut constant în acești ani, consolidarea sa fiind mai rapidă în intervalul 2015 - 2018. Acest fapt este reflectat clar de creșterea de 750% a rezultatului net în ultimii 5 ani, acest indicator atingând în 2017 o valoare de peste 523 milioane de lei”, au declarat analiștii de la KeysFin.
Topul pieţei de răcoritoare
THE BEST Cel mai important jucător pe piața răcoritoarelor din România este, în continuare, Coca-Cola HBC România SRL, producătorul mărcilor Coca-Cola, Fanta, Sprite, Schweppes, Cappy, Dorna, Poiana Negri, Burn, Monster Energy. Cifra de afaceria companiei a crescut de la 1,83 miliarde lei în 2014 la2,21 miliarde lei în 2017, reprezentând în prezent mai mult de 37% din piaţă.
În topul firmelor din piața băuturilor răcoritoare (coduri CAEN 1107,1032), locul secund este ocupat de Quadrant Amroq Beverages SRL, firmă controlată de PepsiCo. Îmbuteliatorul mărcilor Pepsi, Mirinda, Lipton, 7Up, Prigat, Everess, Gatorade, Mountain Dew și Rockstar a înregistrat anul trecut vanzari de 854,8 milioane de lei, în creștere cu 12,6% față de anul 2016, ajungând la o cotă de piață de 14%.
Podiumul este completat de Romaqua Group SA, cu o cifră de afaceri de 725,1 milioane lei. Compania, care produce, apele minerale Borsec, Aquatique şi Stânceni sucurile Giusto şi Quick Cola, a ajuns la o cotă de piață de 12%, apropiindu-se astfel de nivelul înregistrat de Quadrant Amroq Beverages SRL.
Top 10 – cei mai importanţi jucători din piaţa băuturilor răcoritoare este completat de La Festa International SRL (Tymbark și Tedi), European Drinks SA, La Fântâna SRL, Carpathian Springs SA, Rio Bucovina SRL, Perla Harghitei SA şi Alconor Company SRL, cu afaceri cumulate ce au depăşit 1,4 miliarde lei în 2017.
În prezent piața este foarte concentrată: primii 10 jucători, dintre cei 526 prezenți pe piață, acoperă 87% din cifra de afaceri totală, primii trei, Coca-Cola, Pepsi și Romaqua, având o cotă de piață cumulată de 64%.
72% din piața băuturilor răcoritoare este controlată de investitorii străini
Aici vorbim, în special, de olandezi (51%)! Pe locurile următoare vin polonezii (8,2%) și suedezii (4,6%).
Tradiție vs. modernitate. Cum se răcoresc românii?
Acum 30 de ani, Pepsi Cola era cel mai cunoscut brand din România, cu puternice valențe occidentale. Îmbuteliată în România, era băutura mult râvnită de la aniversările românilor și nu numai, mai ales în mediul urban. Siropurile cu sifon, Cico și, ulterior Brifcor, înregistrau de asemenea vânzări spectaculoase.
A urmat epoca sucurilor la dozator, a celor la plic, iar apoi piața a început, treptat, să urmeze trendurile occidentale. Marii jucători au adus branduri tot mai variate, astfel că ceaiul îmbuteliat și sucurile naturale, de exemplu, au intrat în obiceiurile de consum.
În 2018, piața continuă să urmeze aceleași tendințe. Faptul că Coca Cola și Pepsi sunt cele mai vândute băuturi răcoritoare dovedeşte că, pentru români, gustul rămâne în prim-plan.
"Chiar dacă ultimii ani au adus noi băuturi cu conţinut caloric redus, light, din ingrediente naturale, acestea nu au reușit, pentru moment, să răstoarne trendurile. Consumul de băuturi răcoritoare cu zahăr continuă să fie în prim-plan, însă nu este exclus ca lucrurile să se schimbe, mai cu seamă că, atât reglementatorii cât și firmele producătoare încearcă să impună tot mai mult băuturile răcoritoare slab calorice, precum Coca Cola Zero, Pepsi Light și Max sau apele cu arome”, au mai spus analiștii.
"Campaniile publicitare insistă tot mai mult pe avantajele băuturilor fără zahăr, pe consumul de răcoritoare naturale. Un trend extrem de puternic în Occident care, în ultima perioadă, se accentuează și la noi. La fel cum s-a întâmplat cu produsele alimentare, domeniu în care tot mai mulți români au devenit atenți la calitate și conținutul caloric, este probabil ca în câțiva ani, fenomenul să influențeze semnificativ și piața băuturilor răcoritoare”, mai spun aceștia.
2018 se anunță a fi cel mai bun an din ultimii cinci pentru producătorii de băuturi răcoritoare
„După o primăvară prelungită, marcată de ploi și vreme nu tocmai calda, preconizata extindere a sezonului estival spre luna septembrie va influența în sens pozitiv afacerile firmelor din piață”, declară analiștii de la KeysFin, care estimează că piața băuturilor răcoritoare va depăși pragul de 6 miliarde de lei, iar profitul net al jucătorilor din piață va trece de 844 milioane lei, un nivel de aproape 3 ori mai mare față de acum cinci ani.
Notă: Studiul KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de cele 526 companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei), companii care au ca domeniu principal de activitate codul CAEN: 1107 - Producția de băuturi răcoritoare nealcoolice; producția de ape minerale și alte ape îmbuteliate sau 1032 - Fabricarea sucurilor de fructe și legume. Datele pentru 2017 pot suferi modificări până la sfârșitul anului. Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puțin 4 ani.