Conducerile Poliţiei Rutiere (PR) şi Inspectoratului de Poliţie al Judeţului (IPJ) Constanţa au dezbătut ieri, în plenul Consiliului Local Municipal (CLM) Constanţa, problematica fluidizării traficului rutier pe raza municipiului. Circulaţia auto din ce în ce mai dificilă din oraş l-a determinat pe primarul Constanţei, Radu Mazăre, să invite la şedinţa CLM factorii de decizie ai Poliţiei, pentru a găsi împreună soluţii în vederea evitării blocării traficului rutier la nivelul municipiului. Mazăre a subliniat încă de la începutul dezbaterilor faptul că circulaţia din oraş s-ar desfăşura mult mai fluent dacă pe marile bulevarde nu ar mai fi parcate autovehicule pe banda întîi, măcar între orele 08,00 şi 20,00. Totodată, el a arătat că este necesară lărgirea unor artere rutiere şi accentuarea acţiunilor poliţiştilor de la Rutieră pe linia parcărilor neregulamentare. „Nu mi se pare normal să se circule pe o singură bandă pe bulevardele mari. Sînt locuri unde se gîtuie circulaţia şi trebuie să te deplasezi chiar şi pe linia de tramvai. Este revoltător ca cineva să oprească maşina în faţa unui magazin pentru a-şi lua ţigări şi, din cauza lui, să se blocheze traficul timp de 10 minute”, a spus primarul. Adjunctul şefului IPJ, comisar şef Adrian Rapotan, a declarat că în ciuda eforturilor agenţilor de poliţie, disciplinarea participanţilor la trafic din municipiu este greu de realizat în condiţiile în care organigrama PR este subdimensionată. El a salutat iniţiativa Primăriei de a se aşeza la masa dezbaterilor pentru găsirea unor soluţii urgente de fluidizare a traficului. “Municipiul Constanţa se îndreaptă cu paşi repezi către situaţia de la Bucureşti, în cazul în care nu luăm măsuri împreună pentru a preveni blocajele majore în trafic. Sînt probleme de infrastructură, de personal şi viduri legislative care creează dificultăţi. În urmă cu patru ani, aveam la PR 147 de persoane, iar acum avem doar 97 de angajaţi. Paradoxal, au crescut problemele, iar noi ne-am împuţinat. În municipiul Constanţa sînt 12 lucrători de poliţie rutieră, care lucrează zilnic, în trei schimburi. Ţările occidentale civilizate fac o corelare după o formulă între numărul de kilometri de stradă şi numărul poliţiştilor. Conform acestei formule, pentru a ne desfăşura eficient activitatea, ar trebui să avem, pentru soluţionarea accidentelor rutiere, 10 ofiţeri şi 28 de agenţi, iar noi avem un ofiţer şi doi agenţi. În prezent, tot serviciul PR are 3 ofiţeri şi 19 agenţi, care sînt prezenţi pe stradă, iar necesarul este de 6 ofiţeri şi 84 de agenţi. S-au făcut demersuri la Bucureşti pentru extinderea organigramei, dar nu s-a rezolvat nimic”, a spus Rapotan.
Primăria va solicita MIRA creşterea numărului de agenţi de circulaţie
În urma dezbaterilor au fost identificate cîteva soluţii pe termen foarte scurt, scurt şi mediu, care urmează a fi puse în practică pentru fluidizarea traficului. Consiliul Local l-a mandatat pe primar, la propunerea lui, să solicite în scris Ministerului Internelor şi Reformei Administrative (MIRA) extinderea organigramei PR. „În Constanţa, avem cu 60-80 de agenţi de poliţie mai puţini decît la Iaşi, Cluj sau Braşov. Nu văd de ce există aceste diferenţe. În cazul în care MIRA susţine că nu deţine fonduri pentru majorarea organigramei, CLM a fost de acord să susţină financiar salariile poliţiştilor. Nu e posibil ca, pentru 20-40 de salarii pe care Ministerul refuză să le plătească în plus, să ţinem blocată economia unui întreg oraş din cauza circulaţiei rutiere”, a spus Mazăre. Pe termen scurt, Primăria va introduce în bugetul pentru anul viitor fonduri pentru desfiinţarea şinelor de tramvai din oraş şi amenajarea în locul lor a două noi benzi de circulaţie. Mazăre a anunţat că atît şinele de pe linia 100 cît şi cele de pe linia 102 vor fi demolate. În acest sens, în proiectul de buget pentru 2008 au fost prevăzute fonduri pentru achiziţionarea a 40 de autobuze: 25 cu burduf, care vor înlocui tramvaiul 102, şi 15 pentru liniile deservite încă de maşini foarte vechi. „Dacă procedurile legale se fac repede, în mai 2008 se pot înlocui tramvaiele, astfel încît se pot demara lucrări de demolare a şinelor de tramvai pentru amenajarea a două benzi de circulaţie”, a spus Mazăre. Tot pe termen scurt, CLM va analiza în viitoarea şedinţă studiul de trafic din municipiul Constanţa, studiu aflat în fază terminală, şi va propune Comisiei de circulaţie înfiinţarea de noi sensuri unice şi sensuri giratorii în locurile în care specialiştii consideră că acestea vor fluidiza traficul rutier. O altă soluţie propusă de consilierii locali se referă la demolarea spaţiilor verzi de pe mijlocul bulevardului Mamaia pentru cîştigarea a încă două benzi de circulaţie, însă această soluţie va trebui pusă în acord cu legislaţia care interzice cu desăvîrşire schimbarea destinaţiei acestor spaţii.
Parlamentarii, cooptaţi pentru acoperirea lacunelor legislative din Codul Rutier
Un alt aspect care generează dificultăţi Poliţiei în fluidizarea traficului este legat de reglementările legislative din Codul Rutier în vigoare. Şeful PR, comisar şef Cristian Dancu, a declarat ieri că actele normative în vigoare interzic poliţiştilor să mai amendeze pentru parcări neregulamentare proprietarii autvehiculelor, indicînd că cei sancţionaţi ar trebui să fie contravenienţii care se aflau la volan în momentul în care s-a constatat încălcarea legii. În acest context, poliţiştii, şi aşa puţini, sînt nevoiţi fie să aştepte zeci de minute întoarcerea contravenienţilor la autovehiculul parcat neregulamentar, fie să se angajeze în corespondenţe oficiale cu proprietarul de drept al autovehiculului, pentru identificarea şoferului care a condus maşina la data constatării contravenţiei, corespondenţe care pot dura uneori mai mult decît perioada de prescriere a faptei. Pentru a eficientiza activitatea poliţiştilor, Radu Mazăre a anunţat că va face apel la toţi parlamentarii de Constanţa să susţină în Parlament amendamente la Codul Rutier care să permită poliţiştilor să ia măsuri imediate împotriva celor care calcă strîmb în trafic. Printre măsurile propuse de consilierii constănţeni spre a fi adoptate în Parlament se numără reintroducerea caracatiţelor, ca o alternativă la ridicarea autovehiculelor de pe domeniul public şi confiscarea plăcuţelor de înmatriculare ale maşinilor parcate neregulamentar, practică întîlnită în mai multe state UE.